Thursday, September 24, 2015

යථාර්ථය හයිබ්‍රිඩ් නම් විකල්පය කුමක්ද?

යුක්තිය ජීවමාන ඉල්ලීමකි 
යුද අපරාධ චෝදනා  සහ ලංකාවේ සිවිල් යුද්ධය අවසාන කාලයේ සිදුවූ මානව හිමිකම් කඩකිරීම් සම්බන්ධ ප්‍රශ්නය ඉදිරියේ කල යුත්තේ කුමක්ද? දැනට මේ ගැන එකිනෙකට වෙනස් ඉදිරි දර්ශන හතරක් ඉදිරිපත් වී තිබේ. ඒවා මෙසේය -

අ) යුද්ධය අවසාන කාලයේ යම් යම් සිදුවීම් හටගත්තා විය හැක. ඒවා දේශීය අධිකරන මගින් විමර්ශනය කල යුතුය. ජාත්‍යන්තර ක්‍රියාවලියක් ඒ සදහා අවශ්‍ය නැත.

ආ) දේශීය අධිකරනය ගැන විශ්වාසය තැබිය නොහැක. එම නිසා ජාත්‍යන්තර යාන්ත‍්‍රනයක් අවශ්‍ය කෙරේ.

ඇ)  යුද අපරාධ සිදුවී නැති නිසා කිසිදු විමර්ශනයක් අවශ්‍ය නැත. එම නිසා දේශීය හෝ ජාත්‍යන්තර විමර්ශනයක අවශ්‍යතාව පැන නොනගී

ඈ)  විදේශීය නෛතික විශේෂඥයින් ද ඇතුලත් දේශීය-විදේශීය හයිබ‍්‍රිඞ් යාන්ත‍්‍රනයක් මගින් යුද අපරාධ චෝදනා විමර්ශනය කල යුතුය.

මෙම විවිධ ආස්ථාන දරන බලවේග අපට මෙසේ පෙලගැස්විය හැක. ඉහත මුලින් කී මතය මේ මොහොතේ ආන්ඩුවේ නිල ස්ථාවරයයි. ජනතා විමුක්ති පෙරමුන ද දරන්නේ ඒ හා සමාන මතයකි. දෙවන ඉල්ලීම මූලික වශයෙන් මතු වී එන්නේ දෙමල සමාජය තුලිනි. යුද්ධය අවසාන කාලයේ විශාල සංහාරයකට තම සමාජය මුහුන දුන් බවට සාමූහික සම්මුතියක් දෙමල සමාජය තුල පවතී. ඊට යුක්තිය ඉටුවිය යුතුය යන්න මේ මොහොතේ දෙමල දේශපාලන සමාජය විසින් මතු කරනු ලබන ප‍්‍රධානතම ඉල්ලීමකි. ඉහත තෙවැනි අදහස සිංහල ජාතිකවාදීන්ගේ ආස්ථානයයි. සිවුවැනි ඉදිරි දර්ශනය මීට දින කිහිපයකට පෙර ලංකාව පිලිබද යුද අපරාධ වාර්තාව එලිදැක්වූ එක්සත් ජාතීන්ගේ මානව හිමිකම් මහ කොමසාරිස් කාර්යාලය ඉදිරිපත් කරන යෝජනාවයි. මෙය මුලින් කී ඉදිරි දර්ශන දෙක අතර යම් තුලනයක් ඇති කිරීමට ගත් උත්සාහයක් ලෙස හදුනාගත හැක.

හයිබ්‍රිඩ් අධිකරනයකට විරුද්ධ වන අය ඒ සදහා මූලික තර්ක දෙකක් මත පදනම් වී ගනිති. එවැන්නක් 1. ලංකාවේ ස්වෛරීභාවය උල්ලංඝනය කරයි හා 2. හයිබ‍්‍රිඞ් අධිකරනයක් යෝජනා කරන බලවේග ( එනම් මූලික වශයෙන් බටහිර රටවල් )  එය කරන්නේ සද්භාවීව නොවේ යන්න එකී තර්කයෝය.

මේ තර්ක විචාරයට ලක්කල හැක්කේ කෙසේද? 2009 දී අවසාන වූ ලංකාවේ සිවිල් යුද්ධය කෙලවර වූයේ එවකට තිබූ ආන්ඩුව ප‍්‍රකාශයට පත්කල පරිදි ‘මානුෂීය මෙහෙයුමක් ’ ලෙස නොව මහා සංහාරයක් ලෙසය. සිංහල සමාජය කෙතරම් ඇස් වසාගන්නට උත්සාහ කලත් යථාර්ථය මෙයයි. රාජ්‍ය බලය යොදා මේ සත්‍යය ලංකාව තුල යටපත් කල හැකි වූවත් තවදුරටත් අප ජීවත් වන්නේ දූපත් යථාර්ථයක නොව ගෝලීය යථාර්ථයක වන නිසා වඩා පුලුල් තලයක දී මෙම ප‍්‍රශ්නය නැවත නැවත මතුව ඒම නතර කල නොහැක.

යුද්ධය දෙමල සමාජය මත මහත් විනාශයක් ඇති කලේය. අවම වශයෙන් යුද්ධයේ අවසාන සති කිහිපය තුල දෙමල සිවිල් වැසියන් 40 000 ට ආසන්න සංඛ්‍යාවක් මිය ගිය බවට දැනට චෝදනා නැගී තිබේ. යුද මුක්ත කලාපවලට ශෙල් බෝම්බ දැමීමේ සිට යටත් වූ දෙමල ජාතිකයින් නීති විරෝධීව අතුරුදහන් කිරීම, වධහිංසා පැමිනවීම ආදිය දක්වා පුලුල් පරාසයක චෝදනා ලංකාවේ රජයට එරෙහිව එල්ල වී තිබේ. එල්ටීටීඊ සංවිධානයටත් මේ විදිහේම චෝදනා නැගී තිබෙන නමුත් එල්ටීටීඊය භෞතිකයක් ලෙස නොපවතින පසුබිමක් තුල යුද අපරාධ චෝදනාවන්ගේ සෘජු එල්ලය බවට පත්වන්නේ ලංකාවේ රජයයි.  

පසුගිය කාලයේ ලංකාවේ යුද අපරාධ පිලිබද සාධාරන විමර්ශනයක් පැවැත්විය යුතුය යන අදහස මතුකල ජාත්‍යන්තර ප‍්‍රජාවේ කන්ඩායම් අපට කොටස් දෙකකට වර්ග කල හැක.

1. බටහිර බලවත් රටවල ආන්ඩු - මේ ආන්ඩුවල සද්භාවීත්වය ගැන මතු වන ප‍්‍රශ්නය මුලුමනින්ම නිවැරදිය. ඒ ආන්ඩු මෙම ප‍්‍රශ්නය චීන හිතවාදී රාජපක්ෂ රජය අපහසුතාවයට පත්කිරීම සදහා දඩමීමා කරගත් බවට නැගෙන චෝදනාවේ ඇත්තක් තිබේ. රාජපක්ෂ නැති පසුබිමක් තුල යුද අපරාධ විමර්ශනය තනුක කිරීමට එක්සත් ජනපදය ගන්නා උත්සාහය විසින් තවදුරටත් මේ අදහස ශක්තිමත් කරයි.

2. බටහිර ( හා වෙනත්  රටවල ) ආන්ඩුවලින් පිටත පුරවැසි සමාජය - එනම් විදේශීය රටවල වාමගාමී, ප‍්‍රජාතාන්ත‍්‍රීය හා ප‍්‍රගතශීලී කන්ඩායම් ද ඇතුලු පුලුල් ස්ථරයක් ලංකාවේ යුද අපරාධවලට විරෝධය පලකලේය.ඒ අනුව ලංකාවේ මානව හිමිකම් තත්වය ගැන විදෙස් රටවලින් එන විරෝධය හුදු අධිරාජ්‍යවාදී කුමන්ත‍්‍රනයක් ලෙස දැකීම ලිංමැඩි චින්තනයේ ප‍්‍රතිඵලයකි. ‘ජාත්‍යන්තර ප‍්‍රජාව’ යනු ප‍්‍රතිවිරෝධයන්ගෙන් තොර සමජාතීය ප‍්‍රපංචයක් නොවේ.උදාහරනයක් ලෙස ලංකාවේ යුද අපරාධ පිලිබද ප‍්‍රශ්නය මතුකල අය අතර අධිරාජ්‍ය විරෝධීන් ලෙස ලොව ප‍්‍රචලිත බොහෝ පුද්ගලයින් සිටී. අරුන්දතී රෝයි, නොම්චොම්ස්කි, ජෙරමි කෝබින් ආදීහු ඊට උදාහරනයෝය.

ලංකාවේ ජාතික රාජ්‍යය සීමාව තුල දෙමල ජනතාව අසාධාරනයට හා පෑගීමට ලක්වී සිටිති. තම ජනයාට එරෙහි සංහාරයක් ලෙස ඔවුන් දකින යුද්ධය ලංකාවේ රාජ්‍යය විසින් ‘ජයග‍්‍රහනයක්’ ලෙස සලකා වාර්ෂිකව සමරනු ලැබේ. දැන් එබදු රාජ්‍යයක කොටස් වන පොලිසිය, උසාවිය ඇතුලු ආයතන යුද්ධයේ දී රාජ්‍යය විසින් කල යුද අපරාධ ගැන සාධාරන පරීක්ෂනයක් සිදුකරනු ඇතැයි කිව හැක්කේ ස්වෝත්තමවාදී නරුමයෙක්ටම පමනි. දෙමල සමාජය ‘ජාත්‍යන්තර පරීක්ෂනයක් ’ ඉල්ලා සිටින්නේ අහේතුකව නොවේ. සරලවම ඔවුන්ට ලංකා රාජ්‍යයේ නීතිමය තන්ත‍්‍රය විශ්වාස නැත. රාජ්‍යය විසින් කල අපරාධ රාජ්‍යය විසින් සාධාරන ලෙස විනිශ්චය කොට වැරදිකරුවන් හදුනා ගනු ඇද්ද? එය එසේ නොවේ යැයි විශ්වාස කිරීම ‘ස්වෛරීභාවයට’ පටහැනි විය හැකි වූවත් යථාර්ථයට අනුකූලය.

ඒ අනුව ‘දේශීය යාන්ත‍්‍රනයකින් සිදුකෙරෙන අපක්ෂපාතී පරීක්ෂනයක්’ ගැන කථා කරන සියල්ලෝ කරන්නේ සවිඥානික වංචාවකි. එවැන්නක් ඇත්තටම තිබිය නොහැක. සත්‍යය හෙලිදරවු වීම අවංකව අපේක්ෂා කරන යමෙක් වේද ඒ සදහා තිබෙන වඩාත්ම ප‍්‍රායෝගික හා යථාර්ථවාදී විකල්පය ජාත්‍යන්තර සහභාගීත්වය මගින් තුලනය වූ සම්මිශ‍්‍රිත විමර්ශන යාන්ත‍්‍රනයකි යන්න පැහැදිලිය. මෙය පරමාදර්ශී විකල්පයක් නොවිය හැක. එහෙත් යුක්තිය පිලිබද දෙමල සමාජය වෙතින් ඉදිරිපත් වන ප‍්‍රජාතාන්ත‍්‍රීය ඉල්ලීම බැරෑරුම් ලෙස සලකන කිසිවෙක්ට මේ මොහොතේ මෙම විකල්පය මග හැර යා නොහැක.

Saturday, September 19, 2015

මේ ජෙරමි කෝබින් මොහොතයි

ජෙරමි කෝබින් - බ්‍රිතාන්‍ය කම්කරු පක්ෂ
ඉතිහාසයේ වඩාත්ම වාමවාදී නායකයා
ජෙරමි කෝබින් අති විශාල බහුතර ඡන්දයකින් බ්‍රිතාන්‍ය කම්කරු පක්ෂ නායකත්වයට  පසුගිය සැප්තැම්බර් 12 වන දා තේරී පත්විය. එදින ප්‍රකාශයට පත් කල නායකවරන ප්‍රතිඵල අනුව ප‍්‍රකාශිත ඡන්දවලින් සියයට 59 ක් ජෙරමි කෝබින් විසින් දිනාගෙන තිබූ අතර ඔහුගේ ආසන්නතම ප‍්‍රතිවාදියා වූ ඇන්ඩි බර්න්හැම් වෙත ලැබී තිබූ ඡන්ද ප‍්‍රතිශතය සියයට 19 කි. වාමාංශික අදහස් දරන කෝබින් පක්ෂ නායකයා බවට පත්වූවොත් කම්කරු පක්ෂයට කවදාවත් මැතිවරනයක් ජයගත නොහැකි වනු ඇතැයි දිගින් දිගටම පැවැසූ, නායකවරනයට ඉදිරිපත්ව සිටි වඩාත්ම දක්ෂිනාංශික අපේක්ෂිකාව වූ ලිස් කෙන්ඩල්ට ලැබී තිබුනේ යම්තම් ඡන්ද සියයට 4 කි.

කෝබින් කම්කරු පක්ෂ නායකත්වයට පත්වීම එම පක්ෂයේ ශ්‍රේනීන් විශාල වශයෙන් වමට නැඹුරු වීමක් පෙන්නුම් කරයි. මෙම ඡන්දය සඳහා ලක්ෂ හතරකට ආසන්න ඡන්දදායකයින් සංඛ්‍යාවක් සහභාගී වූහ. කෝබින් දීර්ඝ කාලයක් තිස්සේ කම්කරු පක්ෂයේ වාමාංශය නියෝජනය කල මන්ත‍්‍රීවරයෙකි. නව ලිබරල්වාදයේ ප‍්‍රබල විවේචකයෙක් වූ ඔහු 2008 ආර්ථික අර්බුදයෙන් පසු බ‍්‍රිතාන්‍යය තුල ක‍්‍රියාත්මක වන්නට පටන් ගත් කප්පාදු පිලිවෙත් වල අශමනීය විරුද්ධකරුවෙක් වූයේය. නිදහස් සෞඛ්‍ය සේවාව කප්පාදු කිරීම, පෞද්ගලිකකරනය, විශ්ව විද්‍යාලවලින් ගාස්තු අයකිරීම ඇතුලූ පැරනි සුබසාධක රාජ්‍යයේ ඉතුරු බිතුරුවලට ද පහර දුන් නව ලිබරල් ප‍්‍රතිපත්ති ඔහු අතින් විවේචනයට ලක්වූයේය. අනෙත් අතට ඉරාක යුද්ධය, සිරියාවට අත පෙවීම ආදී අධිරාජ්‍යවාදී පිලිවෙත් ගැන ද ඔහු ප‍්‍රසිද්ධ විවේචන මතු කලේය. අධිරාජ්‍යවාදී යුද්ධවලට එරෙහිව න්‍යෂ්ඨික අවිහරනය හා සාමය ආදී වටිනාකම් වෙනුවෙන් ඔහු පෙනී සිටියේය. බ‍්‍රිතාන්‍යයේ පහල පාන්තික ජනයා, වෘත්තීය සමිති හා තරුනයන් අතරින් කෝබින්ට ලැබෙන විශාල ප‍්‍රතිචාරය ඔහු පෙනී සිටින දැඩි කප්පාදු විරෝධී ( Anti Austerity ) ආස්ථානය ලැබූ ප‍්‍රතිචාරයකි.

ස්පාඤ්ඤයේ වාමාංශික පොඩෙමොස් පක්ෂය විසින් කැදවූ
කප්පාදු පිලිවෙත් විරෝධී රැලියක අවස්ථාවක්
පුලූල් අර්ථයෙන් ගත්විට කෝබින්ගේ ව්‍යාපාරය නව ලිබරල්වාදය විසින් ඇතිකල සමාජ සමතුලිතයට එරෙහි රැඩිකල් ප‍්‍රතික‍්‍රියාවක් නියෝජනය කරයි. මෙම ප‍්‍රතික‍්‍රියාව මතු වී තිබෙන්නේ කප්පාදු පිලිවෙත්වලට එරෙහි ජනප‍්‍රිය වාමාංශික විරෝධතාවයක මුහුනුවරිනි. ලෝකය ‘වාමාංශික පුනරුදයක’ යුගයකට ඇතුලූ වී ඇත. ග‍්‍රීසිය, ස්පාඤ්ඤය ඇතුලූ යුරෝපීය රටවල් ගනනාවක නව ලිබරල් කප්පාදු පිලිවෙත්වලට එරෙහි රැඩිකල් දේශපාලනය බලවත් වී තිබේ. නව ලිබරල් සමතුලිතයට එරෙහි මෙම වාමාංශික කැරැල්ලේ බ‍්‍රිතාන්‍ය ප‍්‍රකාශනය කෝබින්ගේ ජයග‍්‍රහනයයි.    

කෝබින් නැගීමත් සමග බ‍්‍රිතාන්‍ය දේශපාලනයේ නිල සංස්ථාපිතය මහත් කැලඹීමකට ලක්වී ඇත. මේ වනවිට පෙරමුනු දෙකකින් කෝබින්ට එරෙහිව යුද ප‍්‍රකාශ වී තිබේ. එක් පෙරමුනක් වන්නේ කම්කරු පක්ෂයේ දක්ෂිනාංශයයි. වෘත්තීය සමිති මත පදනම් වූ ප‍්‍රතිසංස්කරනවාදී වාම පක්ෂයක් ලෙස 20 වන සියවස මුල බිහිවු කම්කරු පක්ෂය සාම්ප‍්‍රදායිකව ස්ථානගත වී තිබුනේ ධනවාදයට හිතෛශී නායකත්වයක් තිබෙන, එහෙත් ප‍්‍රබල කම්කරු පාන්තික පදනමක් සහිත පක්ෂයක් ලෙසය. මේ පක්ෂය තුල සෑම යුගයකම වාමාංශික පාර්ශවයක් ද ක‍්‍රියාත්මක වූයේය. එම වාමාංශය පක්ෂය වඩ වඩාත් වමට තල්ලූ විය යුතු යැයි ඉල්ලා සිටියේය. කම්කරු පක්ෂයේ ඉතිහාසය ගත් විට දක්ෂිනාංශික හා වාමාංශික කොටස් අතර මෙම ප‍්‍රතිවිරෝධය පැහැදිලිවම නිරීක්ෂනය කිරීමට පුලූවන.

1980 දශකයේ දී සිදුවූයේ කම්කරු පක්ෂයේ වාමාංශය තීරනාත්මක ලෙස පරාජය කොට දක්ෂිනාංශය ජය ලැබීමයි. ‘80 දශකය අග එම පක්ෂය තුල ප‍්‍රවේශවාදීව වැඩ කරමින් සිටි මාක්ස්වාදී කොටස් දක්ෂිනාංශික නායකත්වය විසින් සමූහ වශයෙන් නෙරපා දමනු ලැබූ අතර ‘මිලිටන්ට් කන්ඩායම’ නෙරපා දැමීම ඒ අතරින් ප‍්‍රමුඛය. 1990 දශකයේ මුල ටෝනි බ්ලෙයාර් පක්ෂ නායකයා වීමත් සමග කම්කරු පක්ෂ දක්ෂිනාංශයේ මෙම ජයග‍්‍රහනය කූටප‍්‍රාප්තියට ලගාවේ. එතැන් සිට කම්කරු පක්ෂය හා දක්ෂිනාංශික කොන්සර්වේටිව් පක්ෂය අතර මූලධාර්මික වෙනසක් නොවී. බ්ලෙයාර් විසින් කම්කරු පක්ෂය නව ලිබරල් මූලධර්මවාදයට අනුගත කරන ලදී.

කෝබින්ගේ දේශපාලනය වූ කලී ටෝනි බ්ලෙයාර් විසින් ඇතිකල මෙන්න මේ දක්ෂිනාංශිකකරනයේ සම්පූර්න ප‍්‍රතිවාදයයි. කෝබින් ජයග‍්‍රහනය කලේ ඔහුගේ ජය වැලැක්වීම සඳහා පක්ෂයේ දක්ෂිනාංශික නිලධාරී තන්ත‍්‍රය දැරූ සියලූ උත්සාහයන් මධ්‍යයේය. දැන් කෝබින්ගේ ජය ආපසු හැරවීම සඳහා දක්ෂිනාංශය විවිධ උපමාරු යොදමින් සිටී. දැනට පාර්ලිමේන්තුව නියෝජනය කරන පක්ෂයේ පාර්ලිමේන්තු මන්ත‍්‍රී කන්ඩායමේ අති බහුතරය අයත් වන්නේ පක්ෂයේ දක්ෂිනාංශයටය. ප‍්‍රමුඛ පෙලේ මන්ත‍්‍රීවරුන් ගනනාවක් දැනටමත් කෝබින්ගේ ජයග‍්‍රහනය අවප‍්‍රමානය කරමින් ප‍්‍රකාශ නිකුත් කොට ඇත. කෝබින්ව පෙරලා දැමීම සඳහා ඔවුන් ඉදිරියේ දී උපරිම වෙර යොදා ක‍්‍රියා කරනු ඇත.

කෝබින්ට එරෙහිව යුද ප‍්‍රකාශ කොට තිබෙන අනෙක් පෙරමුන පක්ෂයෙන් පිටත දක්ෂිනාංශයයි. මෙම ප‍්‍රහාරය දක්ෂිනාංශික ජාතිකවාදී ප‍්‍රහාරයක් ලෙසටය දැනට මතු වී තිබෙන්නේ. කෝබින් පක්ෂ නායකත්වයට පත්වූ විගස ප‍්‍රකාශයක් නිකුත් කරමින් කොන්සර්වැටිව් පක්ෂ නායක ඬේවිඞ් කැමරන් ප‍්‍රකාශ කලේ කෝබින් ‘ජාතික ආරක්ෂාවට තර්ජනයක් ’ බවයි. න්‍යෂ්ඨික අවිහරනය හා බ‍්‍රිතාන්‍ය රජයේ අධිරාජ්‍යවාදී ප‍්‍රයානයන් පිලිබඳ කෝබින්ගේ විරුද්ධත්වයයි කැමරන් විසින් ජාතික ආරක්ෂාවට තර්ජනයක් ලෙස අර්ථ දක්වනු ලැබුවේ. කෝබින් පහල පාන්තික ජනතාවන් කප්පාදු පිලිවෙත්වලට දක්වන විරෝධය දේශපාලනිකව සංවිධානය කිරීමට උත්සාහ කරද්දී පාලක කොන්සර්වැටිව් පක්ෂය එයට මුහුන දෙන්නට උත්සාහ කරන්නේ ‘බි‍්‍රතාන්‍ය ජාතිය’ නමැති කතිකාව වටා සමාජය සංවිධානය කරමින්ය. කැමරන්ට සමගාමීව දක්ෂිනාංශික ජනමාධ්‍යද කෝබින්ට එරෙහි දැඩි ප‍්‍රහාරයක් මේ වනවිට පටන් ගෙන තිබේ.

දක්ෂිනාංශයේ මෙම ප‍්‍රතිරෝධය ජයගැනීමට නම් කම්කරු පක්ෂය සැබෑ සමාජ ව්‍යාපාරයක් බවට පරිවර්තනය කිරීම හැර අන් විකල්පයක් කෝබින් ඉදිරියේ නැත. එනම් පක්ෂයේ නිල සංස්ථාපිතයෙන් බැහැරට ගොස් ඔහුට ඡුන්දය දුන් බිම් මට්ටමේ ජනයා සංවිධානය කිරීම හා එම සංවිධාන ශක්තිය මත පදනම් වී වඩා සටන්කාමී ක‍්‍රියාමාර්ග වෙත යොමුවෙමින් පක්ෂයෙන් පිටත මහජනයා සිය ප‍්‍රතිපත්ති වෙත දිනාගැනීම දක්ෂිනාංශය දක්වන ප්‍රතිරෝධය අබිබවනය කරනු වස් කෝබින් ඉදිරියේ තිබෙන එකම විකල්පයයි. එම විකල්පය බලවත් වේ නම් අපට ඉදිරි වසර කිහිපය තුල බ‍්‍රිතාන්‍යයේ දී දැකගත හැකි වනු ඇත්තේ පංති අරගලයේ උද්වේගකර අලුත් අවධියකි.





Thursday, September 10, 2015

සම්බන්ධන් නැතිව - සම්බන්ධන් එක්ක


ඔහු - මට ඔයාගේ හීන ගැන දැනගන්න  ඕනෙ උනේ නැහැ. 
         ඒ හීන මගේ හීනවලට හරස් වෙයි කියලා මං හිතුවා.

ඇය - ඔයා මං දිහා බලයි කියලා 
          මං ඇස් රිදෙනකල් ඔයා දිහා බලන් හිටියා.

( 'ඔබ නැතිව ඔබ එක්ක' චිත්‍රපටයේ එන දෙබසක් )
***
ඒ. අමිර්තලිංගම්ගෙන් පසු ඉතිහාසයේ පලමු වතාවට දෙමල දේශපාලන නායකයෙක් ලංකා පාර්ලිමේන්තුවේ විපක්ෂ නායක ධූරයට පත්වී තිබේ. දෙමල ජාතික සන්ධානයේ ආර්. සම්බන්ධන් එම පදවියට පත්වීම සිංහල සමාජය තුල ඇති කොට තිබෙන්නේ මිශ‍්‍ර ප‍්‍රතිචාරයකි. උග‍්‍ර සිංහල ජාතිවාදීන් මෙම පත්වීම සම්බන්ධයෙන්, ස්වකීය හුරුපුරුදු ස්වෝත්තමවාදී ආස්ථානයන් මත පදනම්ව විරෝධය පල කරද්දී සැලකිය යුතු පිරිසක් මෙය අගය කරමින් කථා කරනු ද දැකගත හැක. සිංහල ස්වෝත්තමවාදීන්ගේ හඩ මීට කලෙකට පෙර තිබුනාට වඩා ප‍්‍රබලත්වයෙන් අඩු වී ඇත. මහින්ද රාජපක්ෂගේ ඇද වැටීමෙන් ඉක්බිති පාලන තන්ත‍්‍රයේ නිල මතවාදය ලෙස එතෙක් සිංහල ස්වෝත්තමවාදයට හිමිව තිබූ තැන එක්කෝ අහිමි වී තිබේ. නැතිනම් දුර්වල වී තිබේ. පාලන තන්ත‍්‍රයේ නිල මතවාදය මෙලෙස වෙනස්වීම දෛනික මහජන පරිකල්පනයට ද බලපා ඇත. සම්බන්ධන් විපක්ෂ නායක වීම ‘හොද දෙයක් ’ ලෙස දකින මතවාදය සිංහල සමාජය තුල යම් බලයක් අත් කරගෙන තිබෙන්නේ ඒ අනුවය.

සම්බන්ධන්ගේ මෙම පත්වීම හොඳක් ලෙස දකින බොහෝ ‘සිංහල මධ්‍යස්ථවාදීන් ’ එසේ කරන්නේ කවර පදනමක් මතද? සම්බන්ධන් විපක්ෂ නායක වීම නිසා රටේම ප‍්‍රශ්න වෙනුවෙන් ඔහුට පෙනී සිටීමට සිදුවන බවත්, එම නිසා බෙදුම්වාදී අදහස්වලින් ඈත් වීමට ඔහුට සිදුවනු ඇති බවත් සමහරු කියති. තවත් ඇතැමුන්ට අනුව ප‍්‍රතිසන්ධානය පැත්තෙන් ගත්කල විපක්ෂ නායකකම දෙමල ජාතික සන්ධානයට දීම යහපත් පියවරකි. දෙමල ජනතාවට සාධාරනය ඉටු කිරීමකි.

‘ශ‍්‍රී ලංකාවේ ජනවාර්ගික ගැටුම - සංජානනයන් සහ විසඳුම් ’ ( Ethnic Conflict in Sri Lanka - Perceptions and Solutions ) යන මැයෙන් ආචාර්ය නිවුටන් ගුනසිංහ 1984 දී ලියනු ලැබූ රචනය ලංකාවේ ජාතික ප‍්‍රශ්නය සම්බන්ධයෙන් විවිධ සමාජ කන්ඩායම් වෙතින් එවකට ඉදිරිපත් වී තිබූ වෙනස් ප‍්‍රවේශයන් පිලිබඳ දීප්තිමත් විශ්ලේෂනයකි. මෙම රචනයේ දී ඔහු එබඳු ප‍්‍රවේශයන් හතරක් හඳුනාගනී. ඉන් එක් ප‍්‍රවේශයක් ඔහු නම් කරන්නේ ‘වැදගත් වන්නේ පුද්ගලයින් මිස ජනවර්ගය නොවේ නම් වූ ඉදිරිදර්ශනය’ ලෙසටය. ඔහුට අනුව මෙම ඉදිරි දැක්ම ඉදිරිපත් කරන අය ලංකාව බහුවාර්ගික-බහුආගමික රටක් ලෙස පිලිගනී. අධ්‍යාපනය, රැකියා ආදී ක්ෂේත‍්‍රවල ජනවර්ග වෙනසක් නොමැතිව සෑම දෙනාටම සමානත්වය තිබිය යුතු බව මොවුහු කියති. එහෙත් දිවයිනේ යම් යම් ප‍්‍රදේශ සාම්ප‍්‍රදායික සිංහල / දෙමල ප‍්‍රදේශ ලෙස හඳුනාගන්නවාට ඔවුහු විරුද්ධය. එම නිසා බලය බෙදීමක් සඳහා දෙමල සමාජය පැත්තෙන් ඉදිරිපත් වන ඉල්ලීමට ද ඔවුහු විරුද්ධ වෙති.

මෙම ඉදිරි දර්ශනය සිංහල සමාජයේ විවිධ පංති කන්ඩායම් අතර විහිදී ගිය එකක් යැයි ගුනසිංහ කියයි. ධනපති පංතියේ ඇතැම් කොටස්, බටහිරකරනය වූ දැක්මකින් යුතු විධායක නිලධාරීන්, මෙම නිලධාරීන්ට හාත්පසින් වෙනස් සමාජ පසුබිමකින් පැමිනෙන නාගරිකත්වයට නැඹුරු චින්තනයකින් යුක්ත උගත් තරුන භික්ෂූන් ආදීන් වෙතින් මෙම ඉදිරි දර්ශනය ප‍්‍රකාශිතය. වාර්ගික ආතතිය උග‍්‍ර අවස්ථාවල ‘ජාතිය බේරාගැනීමේ’  ආන්තික ඉදිරි දැක්මක් වෙත තල්ලූ වීමේ සම්භාවිතාවයකින් යුක්ත වූවත් නාගරික පහල මැද පංතික කොටස්වල පුලුල් ස්ථරයක් තුළ ද මෙම ඉදිරි දැක්ම ප‍්‍රකාශ විය හැක. එසේම වාර්ගික ගැටුම් සහිත කලාපයෙන් බැහැරව ජීවත්වන ගොවි ජනයාගෙන් සැලකිය යුතු කොටසක් ද ඇතැම් විට මෙම ඉදිරි දර්ශනය හා එකඟ වීමට පුලූවන් බවට ගුනසිංහ අදහස් දක්වයි.

විවෘත දෙමල විරෝධී ආස්ථානයන් හා සසඳන විට මෙම ‘මධ්‍යස්ථවාදී’ ප‍්‍රවේශය යහපත් බවට සැකයක් නැත. එහෙත් ජාතික ප‍්‍රශ්නය විසඳීම සම්බන්ධයෙන් එය ද බෙහෙවින් සීමාසහිත ඉදිරි දර්ශනයකි.

මේ දිනවල තිරගත වන ප‍්‍රසන්න විතානගේ ගේ ‘ඔබ නැතිව ඔබ එක්ක’ චිත‍්‍රපටයේ කථා තේමාව මෙම 'මධ්‍යස්ථවාදී' ඉදිරි දර්ශනයේ සීමාව වටහා ගැනීම සඳහා කදිම සාදෘශ්‍යයක් ලෙස යොදාගත හැක. මෙම චිත‍්‍රපටයේ එන දෙමල තරුනිය තම සැමියා හිටපු හමුදා සොල්දාදුවෙක් බව නොදන්නීය. ඇය ‘සිංහල හමුදාවට’ වෛර කරන්නියකි. ඒ ඇගේ බාල සහෝදරයින් දෙදෙනා හමුදාව විසින් මරා දමනු ලැබූ නිසාය. තම සැමියා හිටපු සොල්දාදුවෙක් බව අහඹුවකින් දැන ගන්නා ඇය ක්ෂතිමය තත්වයකට ගොදුරු වන්නීය.

මේ ගැන මහත් කනගාටු වන සැමියා ඇයට හොඳින් සත්කාර කරයි. ඇය සුවපත් කරගැනීම සඳහා අවංකව මහන්සි වේ. ඇයව ඉන්දියාවට ගෙන ගොස් සාරි අරන් දෙන බවටත්, ඇය කැමති චිත‍්‍රපට සියල්ල ඇය හා නරඹන බවටත් ප‍්‍රතිඥා දේ.

සැමියාගේ මේ සියලු ‘යහපත් ’ සැලැකීම් මානසික අවපීඩනයකට ලක්ව සිටින භාර්යාව යහපත් සිතින් ඉවසයි. එහෙත් ඇගේ සැබෑ ප‍්‍රශ්නය තිබෙන්නේ වෙන තැනකය. එය සිංහල හමුදාව වෙතින් ඇයට වූ අසාධාරනය හා සම්බන්ධ ආත්මීය ප‍්‍රශ්නයකි. සැමියා ආදරයෙන් සත්කාර කරන්නේ මේ ආත්මීය ප‍්‍රශ්නයෙන් පෙලෙන සැබෑ අනෙකාට නොව තමා විසින් පරිකල්පිත අනෙකෙක්ටය. ඇගේ සැබෑ ප‍්‍රශ්නය තිබෙන්නේ ඒ පරිකල්පිතයට ඔබ්බේය.

ලංකාවේ දෙමල ජනතාවගේ සැබෑ ප‍්‍රශ්නය තිබෙන්නේ ද සිංහල ‘මධ්‍යස්ථවාදීන්’ ගේ පරිකල්පන ක්ෂිතිජයට ඔබ්බෙනි. සම්බන්ධන්ට විපක්ෂ නායකකම දීම මෙම පිරිස්වලට දෙමල ජනයාට පිදෙන ‘මහා ලොකු ප‍්‍රදානයක් ’ වූවාට දෙමල සමාජය පැත්තෙන් එය එසේ නොවේ. එම ජනයාගේ අරගලය පවතින්නේ ස්වකීය ජාතිකත්වයට අවශ්‍ය පිලිගැනීම ලබාගැනීම සඳහාය. එය ජාතියක් ලෙස පරිපූර්නව ප‍්‍රකාශ වී ගැනීම සඳහා ඉතිහාසයක් පුරා සිදුකල, දැනටත් සිදු ‍කෙරෙන අරගලයකි. ෆෙඩරල් ඉල්ලීම, යුද අපරාධ සඳහා යුක්තිය ඉල්ලා සිටීම ආදී යෝජනා ස්ථානගත වන්නේ ස්වකීය ජාතික විමුක්තිය සඳහා දෙමල ජනතාව කරන එම ප‍්‍රජාතාන්ත‍්‍රීය අරගලයේ කොටස් ලෙසය.

මෙම සැබෑ දේශපාලන ප‍්‍රශ්නය ආමන්ත‍්‍රනය නොකොට විපක්ෂ නායකකම සම්බන්ධන්ට දී ජාතික ප‍්‍රතිසන්ධානය ඇතිකරගැනීමට යමෙක් කල්පනා කරන්නේ නම් එම කල්පනාව ගනුදෙනු කරන්නේ සැබෑ දෙමල සමාජය සමග නොව එය විසින් පරිකල්පිත, සිතින් මවාගත් දෙමල සමාජයක් සමගය. සිංහල 'මධ්‍යස්ථවාදීන්' අභිමුඛ වන්නේ තමා විසින් පරිකල්පනය කරගත් 'දෙමලාගේ ප්‍රශ්නයක් ' සමගය. මෙම පරිකල්පනයෙන් ඔබ්බට ගොස් දෙමලාගේ සැබෑ ප්‍රශ්නය සමග අභිමුඛ වීම සිංහල මධ්‍යස්ථවාදියාට වුව ක්ෂතිමය අත්දැකීමක් වීමට ඉඩ තිබේ. මන්ද එහිදී ඔහු හෝ ඇය ස්වභාවිකත්වයන් ලෙස ගෙන තිබෙන බොහෝ පූර්ව නිගමන අභියෝගයට ලක්වීමට නියමිත බැවිනි.