Tuesday, April 16, 2013

ඉන්දියාවේ පහලට කාන්දුවීමේ විප්ලවය - අරුන්දතී රෝයි / The Trickle down Revolution - Arundathi Roy

වීදුරු පෙට්ටියක් තුල ව්‍යායාම් කිරීම - අගමැති මන් මෝහන් සිං ජාතිය අමතයි
පහත කොටස් වශයෙන් පලවන්නේ ඉන්දීය ලේඛිකා අරුන්දතී රෝයි විසින් 2010 සැප්තැම්බර් මස ඉන්දීය Outlook සගරාවට The Trickle down Revolution යන හිසින් සපයන ලද ලිපියේ තෝරාගත් කොටසක සිංහල පරිවර්තනයයි. ඇය විසින් ඉන්දියාවේ මාඕවාදී අරගලය අලලා රචනා කල දීර්ඝ සටහනක් අප කලෙකට ඉහත දී පල කලෙමු. පහත ලිපිය මගින් ඇය මාඕවාදී අරගලයේ සිට ඉන්දියාව මත අධිපතීත්වයට පත්වී තිබෙන නව ලිබරල්වාදී ආර්ථික සමාජ පර්යාය දක්වා විනිවිද යන සුලු අදහස් දැක්වීමක් සිදු කරන්නීය. ලංකාව තුල ක්‍රියාත්මක වෙමින් තිබෙන සමාන්තර සමාජ ආර්ථික විපර්යාසයන් සමග මෙම අදහස් දැක්වීම් සමපාත වන අන්දම සිත්ගන්නා සුලුය.

 [ Trickle down theory ( පහලට කාන්දු වීමේ න්‍යාය) - විශාල ව්‍යාපාරිකයන්ට හා ධනවතුන්ට රජය බදු සහන ඇතුලු විවිධ සහන සැපයූ විට ආර්ථිකය ප්‍රසාරනය වන බවත් එලෙස සිදුවන ප්‍රසාරනයේ ඵල ක්‍රමානුකූලව පහල සමාජ පංතීන් වෙත කාන්දු වනු ඇති බවත් එනයින් එය සමස්ත සමාජයේම යහපත සලසනු ඇති බවත් මෙම න්‍යාය මගින් යෝජනා කෙරේ ]

***
පලමු කොටස 

***

2010 ජූලි 2 දින හිමිදිරි පාන්දර අබිලාබාද් හි ඈත ගන වනාන්තරයකදී අන්ද්‍රා ප්‍රදේශ් ප්‍රාන්ත පොලිසිය විසින් අසාද් නමින් ඔහුගේ සගයන් අතර ප්‍රචලිතව සිටි චෙම්කුරි රාජ්කුමාර් නම් වූ පුද්ගලයාගේ පපුව පසාරු වී යන සේ වෙඩි තබන ලදී.අසාද් වනාහි තහනම් කරන ලද මාඕවාදී ඉන්දීය කොමියුනිස්ට් පක්ෂයේ දේශපාලන මන්ඩල සභිකයෙකු වූ අතර ඉන්දීය රජය සමග යෝජිත සාම සාකච්ඡා වලදී එම පක්ෂය නියෝජනය කරන ප්‍රධාන සාකච්ඡාකරු ලෙස නම් කොට තිබුනේද ඔහුවය.ඝාතනය පිලිබද සලකුනු පහසුවෙන් සැගවිය හැකිව තිබියදී ඉතා කිට්ටුවෙන් ඔහුට වෙඩි තබා සිදු වූයේ කුමක්දැයි මනාව කියා පාන පිලිස්සුම් ලකුනු පොලිසිය විසින් ඔහුගේ ශරීරයේ ඉතිරි කරන ලද්දේ ඇයි?එය හුදු වැරදීමක්ද?නැතිනම් එය සිතා මතා දෙන ලද පනිවුඩයක්ද?

ඔවුහු එම හිමිදිරියේම හේමචන්ද්‍ර පාන්ඩේ නමූ වූ තවත් අයෙකුව ද  ඝාතනය කලහ.ඔහු අසාද් සමග ගමන් කරමින් සිටි තරුන මාධ්‍යවේදියෙකි.ඔවුන් ඔහුව මරා දැමුවේ ඇයි?සිදු කරන ලද ඝාතනය පිලිබද ඇසින් දුටු සාක්ෂි මකා දමනු පිනිසද?නැතිනම් එයත් හුදු වැරදීමක්ද?

යුද්ධයක් අතර තුර,සාම සාකච්ඡා ක්‍රියාදාමයක ආරම්භක අවස්ථාවකදීම,එක් පාර්ශවයක් විසින් අනෙත් පාර්ශවයේ ප්‍රධාන සාම සාකච්ඡාකරු ඝාතනය කරන්නේ නම් ඝාතක පාර්ශවයට සාමය පිලිබද අවශ්‍යතාවයක් නැති බව නිගමනය කිරීම සාධාරනය.අසාද් ඝාතනය කරන ලද්දේ ඔහුට ජීවත් වන්නට ඉඩ හැරීම මගින් ‍කෙරන පරදු තැබීම උවමනාවට වඩා වැඩි යැයි යමෙකු විසින් තීරනය කල නිසා වැන්න.මෙම තීරනය ඉතාම බරපතල වැරදි සහගත විනිශ්චයක් වීමට ඉඩ තිබේ.ඒ හුදෙක් අසාද් ඉසිලූ තත්වය නිසා පමනක් නොවේ,ඉන්දියාවේ වර්තමාන දේශපාලන පරිසරය ද සලකා බලන විටය.

***

න්ඩකාරන්‍යය වනයේ සහෝදරවරුන්ට ආයුබෝවන් කියා වනාන්තරයෙන් මා ඉවතට පැමින දවස් කිහිපයක් ගෙවුනු ඉක්බිති නව දිල්ලියේ පාර්ලිමේන්තු වීදියේ ජන්තර් මන්තර් පරිශ්‍රය අසල තරමක් වෙහෙසකර වූවත් වනාන්තරයේ සිදුවීම් සමග සමීපතාවයක් ඉසිලූ වෙනත් කාර්යයක් නිරීක්ෂනය කිරීමට මම අවස්ථාව ලද්දෙමි.ජන්තර් මන්තර් යනු ජායිපූර්හි දෙවන සවායි ජා සිං නම් මහරාජාරවරයා විසින් 1710 දී ඉදිකරන ලද නිරීක්ෂනාගාරයකි.ඒ කාලයේ එය වේලාව දැක්වීමට භාවිත වූ,කාලගුනය පුරෝකථනය කල හා ග්‍රහලෝක නිරීක්ෂනය කල විද්‍යාත්මක ආශ්චර්යයක් ලෙස සැලකින.අද එය එතරම් උනුසුම් සංචාරක ආකර්ෂක ස්ථානයක් නොවේ.ඒ වෙනුවට ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය සදහා දිල්ලියේ පවතින කුඩා ප්‍රදර්ශනාගාරයක් ලෙස එය ද්විත්ව කාර්යයක් ඉටු කරයි.

දේශපාලන පක්ෂ විසින් හෝ ආගමික සංවිධාන විසින් සංවිධානය කරනු ලබයි නම් හැර දිල්ලිය තුල වෙනත් ආකාරයක උද්ඝෝෂන පැවැත්වීම තහනම් කරනු ලැබ මේ වනවිට කාලයක් ගතව තිබේ.අතීතයේ ඇතැම්විට දවස් ගනන් දිග්ගැස්සුනු ඓතිහාසික උද්ඝෝෂන හා මහජන රැස්වීම් පවත්වන ලද රාජ්පත්හි බෝට් ක්ලබ් පරිශ්‍රය දේශපාලන කටයුතු වලින් සම්පූර්නයෙන්ම මුක්ත කරනු ලැබ තිබෙන අතර බෝට්ටු සවාරි යාමට බැලුම් විකිනීමට හා විනෝද චාරිකා වලට පමනක් එහි අවසර සීමා කොට ඇත.ඉන්ඩියා ගේට් හි තවදුරටත් අවසර තිබෙන්නේ Justice for Jessica ( ජෙසිකා යනු දිල්ලියේ අවන්හලකදී දේශපාලන සබදතා සහිත මැරයෙකු විසින් මරා දමනු ලැබූ නිරූපිකාවකි) පන්නයේ ඉටි පන්දම් එලි දල්වාගෙන කෙරෙන මධ්‍යම පාංතික නිෂ්ඨාවන් සදහා වූ විරෝධතාවන්ට පමනි.ඉන් මෙහා කිසිවකට අවසර නැත.නීති විරෝධී පොදු අරමුනක් සහිතව රැස්වන පස් දෙනෙකුට වැඩි සංඛ්‍යාවක් සහිත රැස්වීම් නීති විරෝධී කල්ලි ගැසීම් ලෙස ප්‍රකාශයට පත් කෙරෙන 19 වන සියවසේ කෙටුම්පත් කරන ලද නීතියක් වන දන්ඩ නීති සංග්‍රහයේ 144 වගන්තිය නගරයේ තැනින් තැන යොදාගනු ලැබ තිබේ.මෙම නීතිය බ්‍රිතාන්‍යයන් විසින් 1861 දී සම්මත කරන ලද්දේ 1857 කැරැල්ල වැන්නක් නැවත ඇති වීම වලකනු පිනිසය.එය හදිසි අවස්ථාවක් සදහා වන තාවකාලික පිලියමක් වශයෙන් හදුන්වා දුන්නත් මේ වනවිට ඉන්දියාවේ බොහෝ ප්‍රදේශ වල ස්ථිර නීතියක් බවට එය පත්ව ඇත.අපගේ අගමැතිවරයා ඔක්ස්ෆර්ඩ් විශ්ව විද්‍යාලයෙන් පුදන ලද ගෞරව උපාධිය පිලිගන්නා අතර බ්‍රිතාන්‍යයන් විසින් අප වෙත දායාද කල පොහොසත් උරුමයක් පිලිබද සදහන් කලේ ඇතැම් විට මෙබදු නීතීන් සම්පාදනය කිරීම පිලිබද කෘතඥතාවය පල කිරීමේ අදහසින් විය හැක."අපගේ අධිකරනය,නීති පද්ධතිය,සිවිල් සේවය හා පොලිසිය වැනි ශ්‍රේෂ්ඨ ආයතන,බ්‍රිතාන්‍ය ඉන්දියානු පරිපාලනය මගින් වර්ධනය කරනු ලැබූ අතර ඒවායෙන් විශාල සේවයක් රටට සැලසී තිබේ"අගමැතිවරයා සිය ඔක්ස්ෆර්ඩ් දේශනයේදී පැවසීය.

දිල්ලිය තුල 144 වගන්තිය ක්‍රියාවේ නොයෙදෙන එකම ස්ථානය ජන්තර් මන්තර් පරිශ්‍රයයි.දේශපාලන ස්ථාපිතය සහ මාධ්‍ය විසින් නොසලකා හරිනු ලැබීම නිසා හෙම්බත්ව සිටින රට පුරා විවිධ පැති වලින් පැමිනෙන ජනතාව,සිය හඩ අවධානයට ලක්වේ යැයි දැඩි ලෙස අපේක්ෂා කරමින් මෙම ස්ථානයේ රැදෙති.මින් ඇතමුන්ට මෙහි පැමිනීමට දීර්ඝ දුම්රිය ගමනක් වැයවේ.බෝපාල් ගෑස් කාන්දුවීමේ ඛේදවාචකයේ වින්දිතයන් වැනි ඇතමුන් සති ගනනක් තිස්සේ පා ගමනින්ම දිල්ලිය වෙත පැමින තිබුනි.අවුවට කැකෑරෙන ( හෝ ශිතලට ගල් ගැසුනු) පදික වේදිකාවේ වඩාත්ම හොදම ස්ථානය අල්ලා ගැනීමට එකිනෙකා සමග පොරබැදීමට මොවුන්ට සිදුවූවත්,ජන්තර් මන්තර් පරිශ්‍රයේ සති ගනන්,මාස ගනන් ඇතැම්විට වසර ගනන් පවා රිසි ලෙස කදවුරු බැදීමට මෑතක්  වන  තුරු ඔවුහු අවසර ලදහ.පොලිසියේ හා විශේෂ කාර්යාංශයේ ක්‍රෝධසහගත රවාබැලීම් මධ්‍යයේ ඔවුහු තමන්ගේ පාට සේදී ගිය බැනර් හා සටන් පුවරු ඔසවති.දුක්ගැනිවිලි රැගත් සංදේශ ඉදිරිපත් කරමින්,උද්ඝෝෂන පවත්වමින්,අවිනිශ්චිත උපවාස ප්‍රකාශයට පත්කරමින් ඔවුන් ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය කෙරෙහි  පවත්නා තමන්ගේ භක්තිය අභ්‍යාස කරනු ලබන්නේ මෙම ස්ථානයේදීය.මෙම ස්ථානයේ සිට ඔවුන් පාර්ලිමේන්තුව වෙත පා ගමනින් යාමට වෑයම් කර තිබේ ( නමුත් එය සාර්ථක වූ එකදු දිනයක් හෝ නොවීය) මෙම ස්ථානයේ සිට ඔවුහු එ පිලිබද සිහින මැවූහ.

 කෙසේ වුවද කාලයත් සමග  ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය කාලය ගනන් ගැනීමට යොදාගන්නා තමන්ගේ මිනුම් දඩු  වෙනස් කර තිබේ.සියල්ල දැඩි ලෙස කාර්යාලීය හෝරා වලට - නවයේ සිට පහට සීමා කොට ති‍බේ.අතිකාල නැත.රාත්‍රී වැඩ මුර නැත.මිනිසුන් පැමිනියේ කොයි තරම් ඈතක සිට වුවත්,ඔවුන්ට නගරයේ රෑ ගතකිරීමට වෙනත් තැනක් තිබුනත් නැතත්,ඔවුන් සවස 6 වනවිට ඉවත් නොවුනහොත් බලහත්කාරය යොදා ඔවුන් පලවා හැරෙනු ඇත.පොලිසිය අවශ්‍ය යයි සිතන්නේ නම් මේ සදහා බැටන් පොලු හා ජල ප්‍රහාර යොදාගනී.මෙම නව කාල මිනුම් දඩු ස්ථාපනය කරන ලද්දේ නව දිල්ලිය සත්කාරය සපයන 2010 පොදු රාජ්‍ය මන්ඩලීය ක්‍රිඩා උලෙලේ කටයුතු සුමුදු ලෙස ගලා යාම සහතික කරනු පිනිසය.නමුත් කිසිවෙක් පැරනි කාල මිනුම් දඩු නැවත ස්ථාපනය කෙරෙනු ඇතැයි බලාපොරොත්තු වන්නේ නැත.සමහර විට බ්‍රිතාන්‍ය අධිරාජ්‍යය සමරනු වස් සංවිධානය කෙරෙන උත්සවයක් වෙනුවෙන් හිලවු කිරීමට අපගේ ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය තුල ඉතිරිව තිබෙනුයේ මෙවැනි දේවල් කිහිපයක් පමනක් විය හැක.ඇතැම්විට මෙය එක් රැයක් තුලදී ලක්ෂ හතරකට ආසන්න ජනතාවකගේ නිවාස සමතලා කරනු ලැබ ඔවුන් නගරයෙන් ඉවතට පන්නා දමනු ලැබීම හා සැසදිය හැක.ඇතැම්විට වෙලදාමේ අයිතිය ඩැහැ ගැනීමට නාගරික සාප්පු සංකීර්නයන්ට අවස්ථාව ලබාදෙමින් සිය දහස් ගනන් පදික වෙලෙදුන්ගේ ජීවිකාව ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරන නියෝගයක් මත උදුරා ගනු ලැබීම සමග.නැතිනම් දස දහස් ගනන් යාචකයන් නගරයෙන් එපිටට නැව්ගත කරන අතර අහස්පාලම්,උමං මාර්ග,ඔලිම්පික් පන්නයේ පිහිනුම් තටාක,ව්‍යායාම සදහා වූ අංගන හා ක්‍රීඩකයන් සදහා සුඛෝපභෝගී නවාතැන් පර්යන්ත ඉදිකරනු පිනිස තවත් දස දහස් ගනන් ගැලී වහලුන් නගරය තුලට ආනයනය කිරීම සමග එය සැසදිය හැක.පැරනි අධිරාජ්‍යය තවදුරටත් නොපවතිනවා විය හැක.නමුත් පැහැදිලිවම දාසභාවය පිලිබද අපගේ දීර්ඝ සම්ප්‍රදාය ව්‍යවසායන් සදහා ලාභ උපයා දෙන උල්පතක් ලෙස ක්‍රියාකරමින් තවදුරටත් යාවත්කාලීන වෙමින් පවතී.

දිල්ලියේ සිදු කෙරෙන ගොවින්ගේ උද්ඝෝෂනයක් 
මා ජන්තර් මන්තර් පරිශ්‍රයට පැමින සිටියේ රට පුරා විවිධ නගර වලින් ආ පදික වේදිකාවාසීන් සමූහයක් මූලික අයිතිවාසිකම් කිහිපයක් සම්බන්ධව හඩ නැගීම සදහා එහි පැමින සිටි බැවිනි.ඔවුන්ගේ උද්ඝෝෂනය දැකබලා ගැනීම මාගේ නිෂ්ඨාව වූයේය.ඔවුන්ගේ ඉල්ලීම් සරලය.නිවසක් සදහා වූ අයිතිය.ආහාර සදහා අයිතිය ( සලාක කාඩ් පත්) ජීවිතය සදහා අයිතිය ( පොලිසියේ හා නගර සභා නිලධාරීන්ගේ දාමරිකකම් හා මෘග සැලකීම් වලින් ආරක්ෂාව)

මේ හේමන්තු සෘතුවේ ආරම්භක කාලයයි.සූර්යයා තියුනු වූවත් තවමත් ශිෂ්ටසම්පන්නභාවයක් පෙන්නුම් කරයි.මා මේ කියන දෙය ඇතැම්විට දරුනු දෙයක් විය හැකි නමුත් සත්‍යය මෙයයි - ඔබට මදක් ඈතක සිටියදී වුවද උද්ඝෝෂනයේ "සුවද" දැනෙනු ඇත.ඒ වු කලී වසර ගනනක් පුරා,ඇතැම්විට ජීවත කාලයක් පුරා සෞඛ්‍යය හා පිරිසිදුකම වැනි මනුශ්‍යන්ගේ (ඇතැම්විට සතුන්ගේ යැයි කිව හැක) මූලික අවශ්‍යතා පවා සපුරාගැනීම අහිමි කරවනු ලැබූ,අවමානුශිකකරනයට ලක්කල දහස් ගනන් මිනිස් ශරීර වලින් පැන නැගි සාමූහික දුර්ගන්ධයයි.අපගේ මහා නගර විසින් පදම් කරනු ලැබූ මස් සහිත ශරීර,දරුනු දේශගුනික පීඩාවන්ගෙන් කිසිදු ආරක්ෂාවක් නොලැබූ ශරීර,පිරිසිදු ජලය සදහා ප්‍රවේශයක් නොමැති,පිරිසිදු වාතය,සනීපාරක්ෂාව හෝ වෛද්‍යමය රැකවරනය අහිමි කරවනු ලැබූ ශරීර.මෙම මහා රාජ්‍යයේ කිසිවක් - ප්‍රගතිශීලි ව්‍යාපෘති යැයි සැලකුනු ව්‍යාපෘතිද ඇතුලත්ව - මොවුන් වෙත සහනයක් වී නැත. මෙම ජනයා සදහා පහසුකම් සැලසීමට කිසිදු නාගරික ආයතනයක් මේ වනතාක් බිහිවී නැත.ජවහර්ලාල් නේරු ජාතික නාගරික ප්‍රතිසංස්කරන වැඩපිලිවෙල වේවා,වෙනත් මුඩුක්කු සංවර්ධනය කිරීමේ,රැකියා උත්පාදනය කිරීමේ හෝ සුබසාධනය සැපයීමේ ව්‍යාපෘතියක් වේවා - කිසිවක්ම නැත.අඩුම තරමින් කසල බැහැර කිරීමේ ව්‍යාපෘතියක සහයෝගයවත් මොවුන්ට ලැබී නැත.මෙම ජනතාව මලපහ කරන්නේ කසල ගොඩවල් මත හිදගෙනය.ඔවුහු විවිධ යෝජනා ක්‍රම හා ආයතන අතර ඇති වී තිබෙන ඉරි තැලීම් තුල ජීවත් වන හුදු සෙවනැලි බවට පත්වූ මිනිස්සු වෙති.ඔවුන් නිදන්නේ වීදිවලය.කන්නේ වීදිවලය.ආදරය කරන්නේ වීදිවලය.දරුවන් වදන්නේ වීදිවලය.දූෂනයට ලක්වන්නේ වීදිවලය.එලවලු කපන්නේ,රෙදි හෝදන්නේ,දරුවන් ඇතිදැඩි කරන්නේ ජීවත් වන්නේ හා මිය යන්නේ වීදිවලය.

සිනමා තාක්ෂනය යනු ආඝ්‍රානය පිලිබද සංවේදනයන්ද ප්‍රකාශයට පත් කල හැකි කලා මාධ්‍යයක් නම් - වෙනත් වචන වලින් කියනවා නම් සිනමාපට තුලින් ගද සුවද දනවන්නට හැකි නම්,ස්ලම් ඩෝග් මිලියනයර් වැනි චිත්‍රපට කිසිවිටෙක ඔස්කාර් සම්මාන නොදිනනු ඇත.මේ වර්ගයේ දරිද්‍රතාවයක් තුලින් පැන නැගෙන දුර්ගන්ධය - එය උනුසුම් පොප් කෝන් වල පුසුඹ සමග කිසිසේත් මුසු වන්නක් නොවේ.

මෙදින ජන්තර් මන්තර් පරිශ්‍රයේ උද්ඝෝෂනය සදහා සහභාගී වෙමින් සිටින පිරිස අඩුම තරමින් ස්ලම් ඩෝග්ස් ලා - මුඩුක්කු සුනඛයන් හෝ නොවෙති.මොවුන් පදික වේදිකා වාසීන්ය.ඔවුන්ට ජීවත් වීමට මුඩුක්කුවක්වත් නැත.මේ අය කවුද?මොවුන් පැමිනියේ කොහේ සිටද?මේ වනාහි දිදුලන ඉන්දියාවේ සරනාගතයෝ වෙති.මොවුහු උන්මන්තක ස්වරූපයක් උසුලන නිෂ්පාදන ක්‍රියාවලියක් තුලදී විෂ සහිත දෙයක් ලෙස බැහැර කරන ලද මිනිසුන් කොට්ටාශයකි.මොවුහු ග්‍රාමීය ජීවිතයේ කම්කටොලු,මන්දගාමීව පැතිරෙන හාමත,ගංවතුර හා නියග ( මේවා බොහෝ විට මිනිසුන් විසින්ම නිර්මානය කල ඒවාය),පතල් කැනීම්,වානේ කම්හල් සහ ඇලුමිනියම් ආකර,සුපිරි මාර්ග හා අධිවේගී මාර්ග ඉදිකිරීම්,නිදහස ලැබූ දා පටන් ඉදිකරන ලද විශාල පරිමාන වේලි 3 300 හා දැන් ඉදිකෙරෙන විශේෂ ආර්ථික කලාප යනාදිය නිසා අවතැන් වූ,උන්හිටි තැන් අහිමි වූ මිලියන හැටකට ආසන්න ජනතාවකගේ නියෝජිතයන් පිරිසක් වෙති.මොවුන් ඉන්දියාවේ ජීවත් වන දෛනික ආදායම රුපියල් විස්සට අඩු මිලියන 830 ක් වූ ජනතාවගේ කොටසකි.මොවුහු ධාන්‍ය ආහාර ටොන් මිලියන ගනන් ආන්ඩුවේ ගබඩා වලදී මීයන් විසින් කා දැමෙන අතරතුර හෝ තොග පිටින් පුලුස්සා දැමෙන අතරතුර ( දුගීන්ට නොමිලේ බෙදා දෙනවාට වඩා අතිරික්ත ආහාර තොග පුච්චා දැමීම වඩා වියදම් අඩුය) සාගතයෙන් බැට කන ජනයා වෙති.අප රටේ මිලියන ගනනක් වූ මන්දපෝෂනයෙන් පෙලෙන දරුවන්ගේ දෙමව්පියන් මොවුන්ය.එම දරුවන් අතුරින් සෑම වසරකදීම මිලියන දෙකක් වයස අවුරුදු පහ සම්පූර්න වීමට පෙර මියයති.නව ඉන්දියාව ගොඩනගනු වස් නගරයෙන් නගරයට ප්‍රවාහනය කෙරෙන මිලියන සංඛ්‍යාත ජංගම කුලීකරුවන්ගේ ගොඩට මොවුන් අයත්ය."නූතන සංවර්ධනයේ ඵල" භුක්ති විදීම යන්නෙන් අදහස් වන‍්නේ මෙයද?

ත්‍රස්තවාදී තර්ජන හා මැලේරියා ඩෙංගු  වසංගත රෝගවල තර්ජන මධ්‍යයේ බොහෝ ජාත්‍යන්තර මලල ක්‍රීඩකයන් සහභාගී වීමත් ප්‍රතික්ෂේප කොට තිබෙන,පුරා සති දෙකක කාලයක් පුරා පැවැත්වෙන ක්‍රීඩා සැනකෙලියක් වෙනුවෙන් මහජන මුදල් වලින් ඩොලර් බිලියන 9 ක් වියදම් කිරීමට තරම් තමා සවිමත් බව සිතන ආන්ඩුවක් ( මෙම මුදල් වටිනාකම මූලික ඇස්තමේන්තුව මෙන් 2000%ක වැඩිවීමකි ) එබදු ආන්ඩුවක් පිලිබදව මොවුන්  - මෙම ජනතාව කෙසේ කල්පනා කරනු ඇද්ද?මේ වූ කලී පොදු රාජ්‍ය මන්ඩලයේ නාමික ප්‍රධානියා වන එංගලන්තයේ මහ රැජින තමන්ගේ ඉතාම වගකීම් විරහිත සිහිනයකදීවත් මුලසුන දැරීමට නොපෙලඹෙන පන්නයේ සැනකෙලියකි.මෙම බිලියන ගනනක මුදලින් විශාල ප්‍රතිශතයක් දේශපාලඥයන් හා ක්‍රීඩා නිලධාරීන් විසින් සොරාගෙන හා සගවාගනු ලැබ තිබේ යන කරුන පිලිබද ඔවුන් කුමක් සිතනු ඇද්ද?ඔවුන් ඒ පිලිබද එතරම් නොසිතනු ඇතැයි මම අනුමාන කරමි.මන්ද රුපියල් විස්සකටත් වඩා අඩු දෛනික ආදායමකින් යැපෙන මෙම මිනිසුන්ට එබදු පරාසයක ධනස්කන්ධයක් යනු විද්‍යා ප්‍රබන්ධයකටත් වඩා සිතාගත නොහැකි ප්‍රබන්ධයකි.එලෙස වියදම් වන ධනය කෙරෙහි තමන්ටත් අයිතියක් තිබෙන බව ඔවුන්ට නොවැටහේ.සොරාගන්නා මුදල් මැතිවරන මිලදී ගැනීම සදහා පෙරලා යොදාගනිමින්,ඉන්දියාවේ දූෂිත දේශපාලන නායකයන්ට නැවත නැවතත් මැතිවරන වලින් බලයට ඒමට හැකිව තිබෙනුයේ මේ නිසාය.
( එසේ බලයට ආ පසු මවාගත් එඩිතරභාවයකින් යුක්තව මොවුහු මෙසේ ප්‍රශ්න කරති."ඇයි මාඕවාදීන්ටත් ඡන්ද වලට ඉදිරිපත් වෙන්න බැරි?")

ඒ දීප්තිමත් දිනයේ එම මලානික සෙනග අතර සිටියදී මේ රටේ ජනතාවන් විසින් දියත් කරන ලද නොයෙක් සටන් හා අරගල මා සිහියට ආවේය.නර්මදා නිම්නයේ,පොලාවරාම් හි,අරුන්චාල් ප්‍රදේශ්හි මහා වේලිවලට විරුද්ධව,ඔරිස්සාවේ චත්තිස්ගාර් හා ජාර්ක්ලනද්හි පතල් හෑරීමට විරුද්ධව,ලාල්ගාර්හි ආදීවාසීන් විසින් පොලිසියට එරෙහිව,රට පුරා විශේෂ ආර්ථික කලාප සහ කර්මාන්ත වෙනුවෙන් ඉඩම් බලෙන් අත්පත් කරගැනීමට විරුද්ධව ඇති වූ අරගල පිලිබදව මම කල්පනා කලෙමි.සිය ඉරනම පරාජය කරනු වස් අවුරුදු කීයක් ( අනේක විධ ආකාර වලින්) මෙම ජනතාවන් සටන් කර තිබේද?මාසි,නර්මදා,රූපී,නිටි,මන්ග්ටු,මාධව්,සරෝජා,රාජු,ගුඩ්සා උසෙන්දි හා කම්ලා සහෝදරිය ( ඇය මා මාඕවාදින් සමග වනාන්තරයේ ජීවත් වූ කාලයේ මාගේ තරුන ශරීරාරක්ෂිකාව ලෙස ක්‍රියා කලාය) සිය ගිනි අවි උර මත දරාගෙන සිටිනා දර්ශනය මා මතකට ආයේය.මා නොබෝ දිනෙකට පෙර ඇවිද ගිය වනාන්තරයේ ශ්‍රේෂ්ඨ ගෞරව සම්ප්‍රයුක්තභාවය හා වියරු වැටුනු ජාතියක වේගවත් හද ගැස්මෙහි රිද්මය බදු වූ බස්තාර්හි භූම්කාල් සැමරුම් උත්සවයේදී වැයුනු ආදිවාසී බෙර වාදනයන්ගේ රිද්මය පිලිබද මම කල්පනා කලෙමි.

ව්රාන්ගල් දක්වා මා සමග ගමන් කල පද්මා පිලිබද මම සිතුවෙමි.ඇය තවම අවුරුදු තිස්ගනන් වල පසුවූවත් ගරාදි පෙලට වාරු වී‍ ශරීරය අද්ද අද්දා මිස පඩිපෙලවල් නැගීමට ඇයට නොහැක.ඇපෙන්ඩික්ස් ශල්‍ය කර්මයකට භාජනය වී සතියක් යාමට මත්තෙන් ඇයව අත්අඩංගුවට ගනු ලැබ තිබුනි.අභ්‍යන්තර රුධිර වහනයකට ලක්වන තුරුම සිරගෙය තුලදී ඇයට පහර දෙනු ලැබූ අතර අවසානයේ ඇ‍ගේ ශරීරාවයවයන් කිහිපයක් මේ නිසා ඉවත් කිරීමට සිදුවිය.ඇයගේ දනහිස් කුඩුකරන අතරතුර එහි අරමුන පැහැදිලි කරමින් පොලිසිය කාරුනිකව විස්තර කරන ලද්දේ "ඇය තවදුරටත් වනාන්තරය වෙත ඇවිදීම වලක්වනු වස්" තමන් එය සිදුකරන බවයි.වසර අටක් සිරබත් කෑමෙන් පසු ඇය නිදහස ලැබුවාය.දැන් ඇය ‘Amarula Bhadhu Mitrula Committee’ නම් වූ සංවිධානයේ කැදවුම්කාරිනියයි.යුද්ධයේදි මිය ගිය අයගේ ඥාතීන් හා මිතුරන්ගෙන් මෙම සංවිධානය සෑදී තිබේ. ව්‍යාජ වැටලිම් වලදී මරා දැමෙන පුද්ගලයන්ගේ සිරුරු යලි සොයාගැනීම සදහා මෙම සංවිධානය මහන්සි ගනී.තමාට සොයාගත හැකි කවර හෝ ප්‍රවාහන මාධ්‍යයක් - බොහෝවිට මෙය ට්‍රැක්ටරයකි- උපකාරී කරගනිමින් උතුරු ආන්ද්‍රා ප්‍රදේශයේ ඉහල පහල ගමන්කරමින් තම සමීපතමයන්ගේ මල සිරුරු සොයාගැනීමට තරම් හැකියාවක් නොමැති දුප්පත් දෙමව්පියන් හෝ කාලත්‍රයන් වෙනුවෙන් මරා දැමුනු අයගේ මල සිරුරු ප්‍රවාහනය කිරීමෙහි පද්මා යෙදී සිටී.

වෙනසක් උදා කිරීම වෙනුවෙන්,යටත් පිරිසෙන් යුක්තියේ ඡායාවක් හෝ සිය ජීවිත වෙත කැදවා ගැනීම වෙනුවෙන් වසර ගනනක් තිස්සේ,දශක ගනනාවක් පුරාවට සටන් කරනා අයගේ නොපසුබස්නා සුලුබව,ප්‍රඥාව හා ධෛර්ය විස්මය උපදවන සුලුය.ඉන්දියානු රජය පෙරලා දැමීමට වේවා,මහා වේලි වලට එරෙහිව වේවා,එසේත් නැතිනම් හුදෙක් එක් නිශ්චිත විශේෂ ආර්ථික කලාපයකට,පතලකට හෝ වානේ ආකරයකට එරෙහිව වේවා හටගත් ඕනෑම අරගලයක පොදු සාරය වන්නේ ඒ එක් එක් ජනතාවෝ සටන් කරන්නේ ඔවුන්ගේ ගෞරවය සදහා වීමයි.මනුශ්‍යයන් ලෙස ජීවත් වීමට හා මනුශ්‍යයන් වශයෙන් හදුනාගනු ලැබීමට තිබෙන අයිතිය වෙනුවෙන් වීමයි. ඔවුන්ට සටන් කිරීමට සිදුව තිබෙන්නේ  "නූතන සංවර්ධනයේ ප්‍රතිලාභ" යනුවෙන් පාලකයන් පම්පෝරි ගසන දෙය හුදෙක් මහමග පසෙක තිබෙන ගව මලකුනක් වාගේ ගදගසන දුගද හමන දෙයක් පමනක් බව ඔවුන් අත්දැක තිබෙන නිසාය.

5 comments:

  1. ස්තුතියි රාමා, මෙහි ජන්තාර් මන්තර් යනුවෙන් ඔබ ලියා ඇති ස්ථානයට සැබවින් වහරන්නේ ජන්තර් මන්තර් යනුවෙනුයි. එය යන්ත්‍ර-මන්ත්‍ර යනුවෙන් සිංහල කළ හැකියි.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ස්තුතියි පෙන්වා දීමට.එය නිවැරදි කරන්නම්.

      Delete
  2. Thank you very much Rama and appreciate your effort. If you can send me or post the English version of this article.

    ReplyDelete
    Replies
    1. link for the original - http://outlookindia.com/article.aspx?267040

      Delete
  3. Brilliantly written by Arundathi Roy and a super translation by Rama. Keep it up Rama. Show the real face of South Asia.

    ReplyDelete