Thursday, April 25, 2013

මුස්ලිම්වරු එනයින්ම දුෂ්ට ද? - 1

ශිෂ්ටාචාර අතර ගැටුම? 

2001 සැප්තැම්බර් 11දින  අමෙරිකාවට එල්ල වූ ත්‍රස්ත ප්‍රහාරයෙන් අනතුරුව ඉස්ලාම් මූලධර්මවාදය සහ ත්‍රස්තවාදය වැනි මාතෘකා ගැන අලුත් උද්යෝගයක් බටහිර ලෝකය තුල ජනිත වූයේය. මෑතක සිට ලංකාව තුල ද මහත් අභිරුචියෙන් ඉස්ලාම් මූලධර්මවාදය පිලිබද කථා කරනු දක්නට ලැබේ. පසුගිය දිනෙක ඇමැති චම්පික රනවක "අල් කයිදා හා අල් ජිහාඩ්" යනුවෙන් එලි දැක්වූ කෘතිය මෙම අභිරුචිය පිලිබද හරස්කඩක් ලෙස සැලකිය හැක. මේ අනුව බටහිර දේශපාලන වේදිකා තුල පට්ටා ගැසූ මාතෘකාවක් හදිසි ආකර්ෂනයක් සහිතව ලංකාවේ දේශපාලන වේදිකා මත ප්‍රාදුර්භූත වී තිබේ.

එකම කාසියේ දෙපැත්ත?

ඉස්ලාම් මූලධර්මවාදය හෙවත් දේශපාලන ඉස්ලාමය ( political Islam) ගැන කෙරෙන විවාද වලදී අදහස් දක්වන බොහෝ අය අන්තවාදය ඉස්ලාම් ආගමේ ස්වභාවික ආනුශංගයක් ලෙස හැදින්වීමට ප්‍රිය කරති. උදාහරනයක් ලෙස 2007 දී ඔක්ස්ෆර්ඩ් විශ්ව විද්‍යාලය විසින් පලකල ලෝක ආගම් පිලිබද හැදින්වීමේ කෘතියක දී ඉස්ලාම් ධර්මය ගැන කෙරෙන විස්තරය එහි බිහිවීමෙන් ආරම්භ කොට අවසන් කරන්නේ සැප්තැම්බර් 11 ප්‍රහාරයෙන් සහ මැඩ්රිඩ් නගරයේ සිදුවූ බෝම්බ පිපිරීම් ගැන සදහන් කරමිනි. මේ සදහන පසුපස පවතින තාර්කිකය සරලය. එනම් කිසිදු ප්‍රතිවිරෝධයකින් තොරව ඉස්ලාම් ආගම දේශපාලන අන්තවාදය වෙත පාර කපන බවයි.

සැමුවෙල් හන්ටින්ටන් සහ බර්නාඩ් ලුවිස් වැනි දක්ෂිනාංශික චින්තකයෝ බටහිර දී ඉස්ලාම් එනයින්ම මූලධර්මවාදී වේ යන අදහස ප්‍රවර්ධනය කිරීමෙහිලා මූලිකත්වය ගත්තෝ වූහ. ලුවිස් සැප්තැම්බර් 11 ප්‍රහාරයෙන් පසු ලියන කෘතියක දී ( What went wrong ) තර්ක කරන්නේ ‍රාජ්‍යයෙන් ආගම වෙන්කිරීම පිලිබද ඓහිකවාදී අදහස ඉස්ලාමයට ආගන්තුක බවයි. ශිෂ්ටාචාර අතර ගැටුම ගැන සිය ප්‍රවාදය ඉදිරිපත් කරමින් හන්ටින්ටන් තර්ක කලේ වර්තමානයේ ලෝකය අත්දකින්නේ වෙනස් ඇගයීම් සහිත බටහිර ක්‍රිස්තියානි ශිෂ්ටාචාරයත් ඉස්ලාමීය ශිෂ්ටාචාරයත් අතර ඝට්ටනයක් බවයි. ප්‍රශ්නය ඉස්ලාම් මූලධර්මවාදය නොව සිය සංස්කෘතියේ ශ්‍රේෂ්ඨත්වය ගැන මහත් උමතුවක් මිනිසුන් තුල බෝ කරන ඉස්ලාම් ශිෂ්ටාචාරයම බව මෙහිදී හන්ටින්ටන් තර්ක කරයි.

බටහිර දී මුස්ලිම් සමාජය ගැන මහත් අභිරුචියෙන් ගෙන හැර දැක්වූ උක්ත ප්‍රාචීනවාදී
( orientalist) අදහස දැන් දැන් ලංකාව තුලත් විශාල වශයෙන් උපුටා දැක්වෙමින් තිබේ. මෙහිදී මේ නිසා පැනනගින්නේ අතිමූලික ගැටලුවකි. මුස්ලිම් සමාජය සමග සහවාසයක් ඇති කරගන්නේ කෙසේද එය එනයින්ම මූලධර්මවාදය ප්‍රවර්ධනය කරන්නක් වන විට?  මෙම ලිපිය තුලින් අප උත්සාහ කරන්නේ මූලධර්මවාදය ඉස්ලාමයේ ස්වභාවික ආනුශංගයකි යන අදහස වැඩි දුරටත් විභාග කොට බලමින් එහි නිරවද්‍යතාවය පිරික්සා බැලීමටය.

***

ලෝකයේ මැද පෙරදිග කලාපය තුල ඉස්ලාම් මූලධර්මවාදය මේ වනවිට බලවත් දේශපාලන බලවේගයක් බවට පත්වෙමින් තිබේ. මෙය සත්‍යය කරුනකි. ඉස්ලාම් ආගමට දැඩි අර්ථනිරූපන සපයන ඊජිප්තුවේ මුස්ලිම් සහෝදරත්වය වැනි "සාමකාමී " සංවිධාන වල සිට මරාගෙන මැරෙන සටන්කාමී සන්නද්ධ කන්ඩායම් දක්වා විවිධ ‍අන්තවාදී දේශපාලන බලවේග මුස්ලිම් ලෝකය තුල හොල්මන් කරමින් සිටී.

කෙසේ වුවත් මූලධර්මවාදයේ මෙම පැන නැගීමේ ඓතිහාසික දේශපාලන හා සමාජයීය සන්දර්භය
නොසලකා හැර මූලධර්මවාදය සරලව මුස්ලිම් ජනයා සමග අනන්‍ය කිරීමට යන්නේ නම් එහිදී අප සිදුකරන්නේ බලවත් වරද්දා ගැනීමකි. ඉස්ලාම් භීතිකාවෙන් පෙලෙන ඇතැම් දක්ෂිනාංශික බටහිර මාධ්‍යයෝ තලෙයිබාන්වාදය යනු දුෂ්ට මුස්ලිම් සංස්කෘතියේ නොවැලැක්විය හැකි වියරුවක් ලෙස අප පිලිගන්නවා දැකීමට රුචි කරති. එසේ වුවද ඉස්ලාමීය මූලධර්මවාදයේ නැගීම එහි ඓතිහාසික පසුතලය තුල පිහිට වු විට පැහැදිලි වන්නේ  එය මුස්ලිම් සමාජය තුල සිදුවූ මෑතකාලීන පැන නැගීමක් වන බවයි.

20 වන සියවස අග භාගයේ දී ලෝකය විවිධාකාර දක්ෂිනාංශික උද්ගතයන් ගනනාවකට මුහුන දුන්නේය. ඉන්දියාවේ බීජේපීය විසින් නියෝජනය කල හින්දු මූලධර්මවාදය සහ බටහිර රටවල ක්‍රිස්තියානි මූලධර්මවාදය එලෙස උද්ගත වූ අතර ඉස්ලාම් මූලධර්මවාදයේ නැගීම හුදෙක් හුදෙකලා සංසිද්ධියක් නොව එම වෙනත් අන්තවාදයන්ගේ නැගීම සමග සමකාලීනව සිදු වන්නකි. මෙම ලියුම්කරුගේ ප්‍රධාන තර්කයක් වන්නේ ඉස්ලාම් මූලධර්මවාදය මුස්ලිම් ලෝකය තුල මෑතකාලීනව අධිපතීත්වයට ලක්වූ ප්‍රවනතාවයක් මිස අතීතයේ සිටම අඛන්ඩ ප්‍රවාහයක් ලෙස ගලා එන්නක් නොව බවයි.

මුස්ලිම් අධිරාජ්‍යයන්ගේ යටගියාව

මුල්කාලීන මුස්ලිම් ශිෂ්ටාචාර ගැන ලියමින් ඒවා තුල දේශපාලන කටයුතු හා ආගමික කටයුතු අතර තත්වාකාර (de facto) වෙන්වීමක් දැකිය හැකි බවට මොහොමඩ් අයූබ් වැනි ශාස්ත්‍රඥයින් තර්ක කොට ඇත. ආගම හා රාජ්‍ය පාලන කටයුතු පිලිබද බලතල බෙදීමක් උලමාවරු හා මුස්ලිම් රාජ්‍ය නායකයින් අතර පැවැති බව දක්වන හෙතෙම උමයියාද් සහ ඔටෝමන් වැනි අධිරාජ්‍යයන් තුල මුස්ලිම් පාලකයා ආගමික සංස්ථාවන් අබබිවා බලවත්ව සිටි ආකාරය පැහැදිලි කරයි. ලෞකික පාලකයින් සිය බලය පැතිරවීම සදහා ආගම පාවිච්චි කලාද? පැහැදිලිවම ඊට "ඔවු" යන පිලිතුර දෙන අයූබ් එනමුත් එය ආගමික අංශය විසින් දේශපාලන අංශය මෙහෙයවීමක් ලෙස නොව දේශපාලන අංශය විසින් ආගමික අංශය මෙහෙයවීමක් ලෙස හදුන්වයි. වැඩවසම් යුගයේ සෙසු සියලු රාජ්‍යයන්වල - කතෝලික වේවා, හින්දු වේවා,බෞද්ධ වේවා - සිදුවූයේ මීට වෙනස් දෙයක් නොවේ. ලෞකික පාලකයින් හා ආගමික නායකයින් අතර තිබූ බලතල බෙදීම "තත්වාකාර" එකක් වන්නේ නිල වශයෙන් මේ පැරනි අධිරාජ්‍යයන් ඉස්ලාමීය වූ නිසාය.එහෙත් භාවිතයේ දී ලෞකික මුස්ලිම් පාලකයින් ආගමික නායකයින් නොතකා ක්‍රියා කිරීම පිලිබද උදාහරන එමට දැක්විය හැකි බව දක්වන අයූබ් මධ්‍යකාලීන යුගයේ බටහිර සමාජවල ක්‍රිස්තියානිය හා රාජ්‍යය අතර පැවැති සම්බන්ධයෙන් මුල්කාලීන මුස්ලිම් සමාජවල ආගම හා රාජ්‍යය අතර පැවැති සම්බන්ධය එතරම් වෙනස් නොවන බවට තර්ක කොට ඇත.

යටත්විජිතවාදය සහ ජාතික විමුක්ති අරගල

අබ්දුල් ගමල් නසර්  
මෙසේ පැරනි මුස්ලිම් රාජ්‍යයන් වල ආගම හා රාජ්‍යය අතර තිබුනු තත්වාකාර දුරස්ථභාවය වඩාත් නිශ්චිතව තහවුරු වීම ආරම්භ වන්නේ 19 වන සියවසේ උදාවත් සමගය. 19 වන සියවස වනවිට පැරනි මුස්ලිම් අධිරාජ්‍යයන් බටහිර යටත් විජිතවාදයේ බලපෑමට හසුවීම ඇරඹී තිබුනි. මේ බලපෑම් මෙම අධිරාජ්‍යයන් වෙත බටහිර නූතනත්වය හදුන්වා දුන්නේය. බටහිර ආක්‍රමන හමුවේ සිය දේශභූමි ගිලිහී යාම වලක්වා ගනු වස් ඔටෝමන්, පර්සියානු බදු මුස්ලිම් අධිරාජ්‍යවල පාලකයෝ ධනවාදී ප්‍රතිසංස්කරනයන්ට දොර හලෝය. මේ ප්‍රතිසංස්කරනවලට සමගාමීව බටහිර අධ්‍යාපනය යනාදිය මේ අධිරාජ්‍යයන් තුල ව්‍යාප්ත විය. සාම්ප්‍රදායික ආගමික ලෝක දෘෂ්ටිය වෙනුවට වඩා නූතන ලෝක දෘෂ්ටියක් සහිත නව ප්‍රභූ සහ මැද පංතියක් එතුලින් මේ රටවල බිහිවන්නට විය.

එලෙස බිහි වූ නව ප්‍රභූ පංතියය පසුකාලීනව අරාබි රටවල් තුල බටහිර අධිරාජ්‍යවාදයට විරුද්ධව ඇති වූ ජාතිකවාදී විජිත විරෝධී අරගල වලට නායකත්වය දීමට ඉදිරියට පැමිනෙන්නේ. 20 වන සියවස වනවිට රැඩිකල් ජාතිකවාදී රැල්ලක් මුස්ලිම් රටවල් සිසාරා හඹායමින් තිබුනි. 1923 තුර්කියේ බලයට පත්වූ ජාතිකවාදී නායක මුස්තාෆා කෙමල් තුර්කිය ඓහික රාජ්‍යයක් ලෙස ස්ථාපනය කලේය. ආගම හා රාජ්‍යය අතර තිබු සම්බන්ධය කඩා දැමූ හෙතෙම ශරියා නීතිය වෙනුවට ස්විට්සර්ලන්ත සිවිල් නීති සංග්‍රහය මත පදනම් වූ නව සිවිල් නීතියක් හදුන්වා දෙමින් ධනේශ්වර ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී ප්‍රතිසංස්කරන ලෙස හැදින්විය හැකි දේශපාලන ප්‍රතිසංස්කරන මාලාවක් ක්‍රියාවට නැංවීය.

නසර්වාදයේ භූමිකාව

කෙමල් වැන්නවුන් වෙතින් නියෝජනය වූ මෙම මුල්කාලීන ජාතිකවාදී ප්‍රවාහය කෙසේ වුවද ඉසිලුවේ ප්‍රභූවාදී ස්වභාවයකි . එම ව්‍යාපාර වල මූලිකත්වය ගත් අය සමාජයේ පිලිගත් ප්‍රභූන් වූහ.

රැඩිකල් මුස්ලිම් ජාතිකවාදය එහි අලුත් අදියරක් වෙත එලැඹියේ දෙවන ලෝක යුද්ධයට පසුවය. මේ කාලයේ අලුත් පරම්පරාවක රැඩිකල් ජාතිකවාදයක් අරාබි රටවල් මූලික කරගෙන බිහිවීම ඇරඹෙන අතර ඊජිප්තුවේ අබ්දුල් ගමල් නසර් මෙම නව ජාතිකවාදයේ උද්යෝගිමත් ප්‍රකාශකයා ලෙස සැලකිය හැක. මෙම නව අරාබි ජාතිකවාදය සමාජයේ ප්‍රභූ පිරිස් අතරින් නොව පහල සමාජ පංතීන් අතරින් සිය බලය උකහා ගත්තකි. ගෝලීය බලවතුන්ගේ අනුග්‍රහය සහිතව ඊශ්‍රායලය අරාබි රටවල්වලට එරෙහිව යුද මෙහෙයුම් දියත් කිරීමට සමගාමීව අරාබි ජාතිකවාදය වඩ වඩා රැඩිකල්කරනය වීමත් වඩ වඩා වාමාංශය වෙත තල්ලු වීමත් සිදුවිය. අරාබි රටවල කොමියුනිස්ට් පක්ෂ වල බලපෑම වැඩි වන්නට වූ අතර මේ නව වාමවාදී හා ජාතිකවාදී දහරාව මුස්ලිම් රටවල් බොහොමයක් තුල ප්‍රබල ඓහික සම්ප්‍රදායක් ජනනය කලේය. වෝලටර් ලැක්වෙයර් 50 දශකයේ අරාබි රටවල උගත් තරුනයින් අතර පැවැති දේශපාලන මතාන්තර ගැන ලියමින් දක්වන්නේ කොමියුනිස්ට්වාදය සහ ජාතිකවාදය ඔවුන් අතර වඩාත් බලපැවැත්වූ  මතවාදී දහරාවෝ බවය.

" අරාබි සමාජවාදය" නමැති තේමාව යටතේ අබ්දුල් ගමල් නසර් ඊජිප්තුවේ දියත් කල ප්‍රතිසංස්කරන මාලාව එහි හරයෙන් ගත්කල දැඩි ඓහික ස්වභාවයක් ගත්තේය. ජනසතු කිරීම් හා සමාජ සුබසාධක වැඩසටහන් ප්‍රවර්ධනය කල නසර්වාදය අපට එක්තරා ආකාරයක සමාජ ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී වැඩසටහනක් ලෙස නම් කල හැක. ආගමික නායකයින් දේශපාලනයට ඇගිලි ගැහීම සමග සෘජුව අභිමුඛ වූ නසර් ඉස්ලාම් අන්තවාදය යෝජනා කල එවකට එතරම් බලයක් නොතිබුනු සංවිධානයක් වූ මුස්ලිම් සහෝදරත්වය ( අද ඊජිප්තුවේ බලය දරන පක්ෂය ) වැනි ප්‍රවනතා සමග අභියෝගාත්මකව අභිමුඛ වූයේය. ඉන්දුනිසියාවේ සිට ඇලිජිරියාව දක්වා මුස්ලිම් රටවල් ගොන්නක ඓහික වටිනාකම් ප්‍රවර්ධනය කල යටත් විජිත විරෝධී ව්‍යාපාරයන්ගේ පිබිදීමක් මේ යුගයේ දක්නට ලැබේ. ඊජිප්තුව, ඉරානය, ඉරාකය, සිරියාව, ලෙබනනය,සුඩානය වැනි රටවල කොමියුනිස්ට් පක්ෂ මේ යුගය වනවිට කම්කරු හා ගොවිජන බලවේග පංති සටන් තේමා වටා සාර්ථකව සංවිධානය කරමින් සිටි අතර  අද මූලධර්මවාදී ගුහාවක් ලෙස චිත්‍රනය කෙරෙන ඇෆ්ඝනිස්ථානයේ ආන්ඩු බලය එරට සමාජවාදී බලවේග විසින් '70 ගනන් වලදී අත්පත් කරගත්තේ අනාගමික සමාජ දේශපාලන ප්‍රතිසංස්කරන දාමයකට මුලපුරමිනි.

මූලධර්මවාදය මුස්ලිම් සමාජයේ ජාති ලක්ෂනයක් නම් හත්වන සියවසේ සිට විසි එක් වන සියවස දක්වා අඛන්ඩ මූලධර්මවාදී ප්‍රවාහයක් මුස්ලිම් සමාජවල දක්නට තිබිය යුතුය. එහෙත් අප දුටු පරිදි අතීතයේ බොහෝ මුස්ලිම් අධිරාජ්‍යයන් තුල ආගමත් රාජ්‍යයත් අතර තත්වාකාර වෙන්වීමක් තිබූ අතර 20 වන සියවසේ මෑතක් වන තුරුම මේ සමාජ බොහොමයක තීරනාත්මක දේශපාලන බලවේග වූයේ  මූලධර්මවාදයට පටහැනිව ඓහික වටිනාකම් ප්‍රවර්ධනය කල රැඩිකල් ජාතිකවාදී හා වාමාංශික දේශපාලන සම්ප්‍රදායන්ය.

මුස්ලිම්වරු එනයින්ම මූලධර්මවාදී නම් එවැනි ඓහික දේශපාලන සම්ප්‍රදායක් මේ සමාජවල පැවතුනේ කෙසේද? මෙලෙස මුස්ලිම් රටවල බලවත්ව පැවැති ඓහික දේශපාලන සම්ප්‍රදායයන් බිදවැටී අද දක්නට ලැබෙන මූලධර්මවාදී ප්‍රවනතා ඉස්මතු වූයේ කෙසේද? ඒ සදහා බලපෑ හේතු කවරේද? මෙම ප්‍රශ්නය මෙම ලිපියේ වෙනත් කොටසකින් සාකච්ඡා කිරීමට අප අපේක්ෂා කරමු.

1 comment:

  1. http://www.bhrum.com.tw/product.php 招財方法
    http://www.bhrum.com.tw/product.php 四面佛
    http://www.bhrum.com.tw/product.php 開運
    http://www.bhrum.com.tw/product.php 快速開運
    http://www.ys0960085717.com 台中油漆粉刷
    http://www.hlf-dr.com.tw/ 失眠
    http://www.hlf-dr.com.tw/hemorrhoids/ 痔瘡
    http://www.splockers.com/ 置物櫃
    http://www.phonak.com.tw/ 助聽器
    http://www.nursinghome.org.tw 安養中心
    http://www.tsengchin.com.tw/ 防水
    http://www.ellenflower.com.tw 台北花店
    http://www.emcb.org.tw/ 大陸新娘
    http://www.emcb.org.tw/fengxi/front/bin/home.phtml 大陸新娘
    http://www.cw-autoglass.com.tw 隔熱紙
    http://www.cw-autoglass.com.tw 汽車隔熱紙
    http://www.cw-autoglass.com.tw 大樓隔熱紙
    http://www.cw-autoglass.com.tw 建築隔熱紙
    http://www.cw-autoglass.com.tw 大樓防爆模
    http://www.gubang-ltd.com 貴金屬回收
    http://www.gubang-ltd.com 電子零件回收
    http://www.gubang-ltd.com 廢五金回收
    http://www.gubang-ltd.com 下腳料回收
    http://www.gubang-ltd.com 塑膠回收
    http://www.nkp-solar.com.tw 三久太陽能
    http://www.nkp-solar.com.tw 太陽能熱水器
    http://www.nkp-solar.com.tw 三久太陽能熱水器
    http://www.nkp-solar.com.tw 熱泵熱水器
    http://www.7431177.tw 高雄汽車借款
    http://www.7431177.tw 高雄機車借款
    http://www.7431177.tw 高雄借錢
    http://www.7431177.tw 高雄免留車
    http://www.yunggu.com.tw 陽極處理
    http://www.yunggu.com.tw 電鍍
    http://www.yunggu.com.tw 鋁表面處理
    http://www.yunggu.com.tw 硬陽處理
    http://www.yunggu.com.tw 發色處理
    http://efas.com.tw 輸送機
    http://efas.com.tw 高溫爐
    http://efas.com.tw 工作桌
    http://efas.com.tw 測試機台
    http://efas.com.tw 鋁擠型機架
    http://www.chquartz.com.tw 陶瓷
    http://www.chquartz.com.tw 石英
    http://www.hornger.com.tw 桃園室內設計
    http://www.topone.game.tw 馬桶不通
    http://www.topone.game.tw 通馬桶
    http://www.topone.game.tw 抽水肥
    http://www.topone.game.tw 抽化糞池
    http://www.topone.game.tw 通水管
    http://www.shouming.com.tw 塑膠加工
    http://www.shouming.com.tw 塑膠射出
    http://www.shouming.com.tw 塑膠零件
    http://www.shouming.com.tw 射出加工
    http://www.shouming.com.tw 工程塑膠
    http://www.0800-074888.com.tw 台中抽水肥
    http://www.0800-074888.com.tw 台中通馬桶
    http://www.0800-074888.com.tw 台中通水管
    http://www.0800-074888.com.tw 台中清水溝
    http://www.0800-074888.com.tw 清水溝
    http://www.yswe.com.tw 倉儲設備
    http://www.yswe.com.tw 物料架
    http://www.yswe.com.tw 鋼架
    http://www.yswe.com.tw 倉儲架
    http://www.yswe.com.tw 巧固架
    http://hu-xi.tw 花蓮民宿
    http://hu-xi.tw 花蓮民宿推薦
    http://hu-xi.tw 花蓮住宿
    http://hu-xi.tw 花蓮住宿推薦
    http://www.gve.com.tw 脫水機
    http://www.gve.com.tw 過濾設備
    http://www.ja-ck.com.tw 廢棄物清除
    http://www.ja-ck.com.tw 廢棄物處理
    http://www.ja-ck.com.tw 鐵桶塑膠桶買賣
    http://music-rm.com 婚禮樂團
    http://music-rm.com 婚禮音樂
    http://www.e-erato.com 婚禮樂團
    http://www.e-erato.com 婚禮音樂
    http://www.poumay-farm.com 滴雞精
    http://www.funtaste.com.tw 烤肉食材
    http://www.ikiwi-tea.com 創業加盟
    http://www.ikiwi-tea.com 茶飲加盟
    http://www.lelprobiotics.com 益生菌
    http://www.lelprobiotics.com 抵抗力
    http://www.lelprobiotics.com 過敏
    http://www.lelprobiotics.com 脹氣
    http://www.lelprobiotics.com 異位性皮膚炎
    http://www.lelprobiotics.com 食慾不好
    http://www.jiuncheng.com.tw 鐵氟龍焊接
    http://www.happytravel.tw 綠島
    http://www.happytravel.tw 綠島民宿
    http://www.happytravel.tw 綠島住宿
    http://www.happytravel.tw 綠島旅遊
    http://www.bwslippa.tw 高雄住宿
    http://www.songf.com.tw 台北搬家
    http://lafee.com.tw/ 婚紗
    http://lafee.com.tw/ 婚紗攝影
    http://www.mystar.com.tw/ 台中婚紗
    http://www.mystar.com.tw/ 婚紗攝影

    ReplyDelete