Friday, December 28, 2012

අධිරාජ්‍යවාදීහු සුදු කොටිද?


ලැඹෙන මාර්තුවේදී (2013) එක්සත් ජාතීන්ගේ මානව හිමිකම් කමිටු සැසිවාරයේදී එල්.එල්.ආර්.සී වාර්තාව රජය විසින් නොතකා හැරීම ගැන කරුනු දැක්වීමට දෙමල ජාතික සන්ධානය සූදානමින් සිටී.එම නිල සැසිවාරය ඇමතීමට දේශපාලන පක්ෂ වලට අවස්ථාවක් නොලැබෙන නිසා තමාට වූ අසාධාරනය ගැන එම සභාව දැනුවත් කිරීමට තමන්ට යොදාගත හැකි වෙනත් සියලු ක්‍රමවේද භාවිතා කිරීමට සූදානම් බව ඔවුහු පවසති.

එල්ටීටීඊ සංවිධානය සහ දෙමල ජාතිකවාදය යනු රට බෙදීම සදහා අධිරාජ්‍යවාදී බලවේග විසින් යොදාගන්නා බලල් අන්ඩකි යන්න සිංහල ජාතිකවාදී කතිකාව තුල විශාල අධිකාරියක් දරන ප්‍රවාදයකි.මේ මොහොතේ ලංකාව "බෙදීම" සදහා ගෝලීය ධනවාදි බලවතුන්ගේ පාර්ශවයෙන් දැඩි උවමනාවක් පවතී යැයි සිංහල ජාතිකවාදීහු විශ්වාස කරති.මෙරට පැරනි වමේ ව්‍යාපාරයත් එල්ටීටීඊය හා සිංහල ධනපති ආන්ඩුව අතර යුද්ධයේදී රාජ්‍ය හමුදා සමග එක පෙලට හිටගත් අතර එසේ පෙලගැසීම සාධාරනීකරනය කලේ "රට බෙදීමේ" අධිරාජ්‍යවාදී කුමන්ත්‍රනය පැරදවීමට ධනපති හමුදා සමග වුව එකට ලැගීමේ වරදක් නැති බව පවසමිනි.මේ නිසා මානව හිමිකම් කමිටුව නැවත රැස්වන එලැඹෙන මාර්තුවේ දීත් රට බෙදීම පිලිබද මෙම "න්‍යාය" සිංහල සමාජය තුල රැව්පිලිරැවු දීම අපේක්ෂා කල හැක.

ගෝලීය ධනවාදයට ලංකාව වැනි පරිධියේ පිහිටි රටවල් වැදගත් වන්නේ කෙසේද?එහි ආකාර දෙකකි.ඒ පලමුව සිය කර්මාන්ත සදහා ලාභ ශ්‍රමය ඇතුලු අමුද්‍රව්‍ය සපයා ගැනීමටය.දෙවනුව සිය භාන්ඩ අලෙවි කල හැකි වෙලදපොලක් ලෙසය.ගෝලීය බලවතුන් අප වැනි රටවලට අදාල සිය ස්ථාවරය සකස් කරගන්නේ මූලික වශයෙන් මෙම අරමුනු මතින් ප්‍රේරනය ලබමිනි.මෙකී අරමුනු ඉටු කරගැනීම උදෙසා අප වැනි රටවල සාපේක්ෂ සාමයක් ( කාර්මික සාමය ) පැවතිය යුතුය.බෝම්බ පුපුරන,ෂෙල් වෙඩි වැටෙන පසුබිමක ගෝලීය ප්‍රාග්ධනයට ආරක්ෂාකාරීව පැලපැදියම් විය නොහැක.

මෙරට පැවති වාර්ගික යුද්ධය ගෝලීය ප්‍රාග්ධනයේ ව්‍යාප්තිය කෙරෙහි බාධාවක් වූයේ එම අර්ථයෙනි.මෙම තතු යටතේ ගෝලීය බලවතුන් මුල්කාලීනව එල්ටීටීඊය සහ රජය අතර සාම සන්ධානයක් ඇතිකරමින් කාර්මික සාමය උදා කරගැන්මෙහිලා වෙහෙස වූහ.2002 සටන් විරාම ගිවිසුම එම උත්සාහයේ ප්‍රකාශනයකි.

ඒ මොහොතේ දී සිංහල ජාතිකවාදය ( සහ ජාතිකවාදී වෛරසය ආසාදනය වූ  වම) එකී උත්සාහය කියවා ගත්තේ මෙම බලවතුන් "රට බෙදීමේ" පවිටු උවමනාවෙන් මෙම මැදිහත්වීම් කරනා බවයි. එහෙත් එල්ටීටීඊය අවසානයේ එම සාම ක්‍රියාවලියෙන් ඉවත් වූයේද ජාත්‍යන්තරය තමාට ශ්‍රී ලංකා රජය හා "සම තැන" නොදෙන බවට නෝක්කාඩු නගමිනි.මෙය උත්ප්‍රාසාත්මකය.සිංහල ජාතිකවාදීන් ජාත්‍යන්තර බලවතුන් වෙනම දෙමල රාජ්‍යයක් සදහා මෙරටට මැදිහත් වන බවට පරිකල්පනය කරද්දී දෙමල ජාතිකවාදීන් කල්පනා කලේ සිය අරමුන ඉටු කර දීමේ උවමනාවක් එම බලවතුන්ට නැති බවයි.

දෙමල සුලු ධනේශ්වර සමාජ කොටස් මත පදනම් වූ කේඩරයක් සහිත එල්ටීටීඊය වෙනම රාජ්‍යයක් පිලිබද ජාතිකවාදී ඉල්ලීමෙන් මෙහා ඒමට කිසිවිටෙක සූදානම් නොවීය.නමුත් එල්ටීටීඊයටත් පාලන බලයට හවුල් වීමට ඉඩ ලැබෙන ෆෙඩරල් වර්ගයේ රාජ්‍යමය ප්‍රතිසංස්කරනයකින් එහා යාමට ‍ගෝලීය බලවතුන්ටත් අවශ්‍යතාවයක් තිබුනේ නැත.කුඩා දූපතක පිලිමල් සතුරු රාජ්‍යයන් දෙකක් - එල්ටීටීයේ මෙම ඉදිරිදර්ශනය ගෝලීය බලවතුන්ගේ වෙලද අරමුනු සමග සමපාත වූවක් නොවීය.

සාම සාකච්ඡා බිද වැටී යුද්ධය ආරම්භ වූ කල්හි එල්ටීටීඊය රජයේ හමුදා අතින් සමූලඝාතනය වනවිට නිහඩ ප්‍රතිපත්තියක් අනුගමනය කිරීමට ගෝලීය බලවතුන් යොමු වූයේ එල්ටීටීඊයේ  අසම්මුතිකාමී චර්යාව තවදුරටත් කලමනාකරනය කල නොහැකි බවට ඔවුන් වටහා ගෙන තිබුනු බැවිනි.සුලු ධනේශ්වර එල්ටීටීඊය මෝඩ ලෙස විශ්වාස කලේ අවසන් මොහොතේ හෝ ගෝලීය බලවතුන් මැදිහත්ව තමන්ව ගලවාගනු ඇති බවයි.එහෙත් එල්ටීටීඊය පනිවුඩ පිට පනිවුඩ යවද්දීත් වන්නියේ දහස් සංඛ්‍යාත සිවිල් වැසියන් මියයද්දීත් රජයට යුද්ධය නතර කරන ලෙස ආඥා නිකුත් කිරීමට ගෝලීය බලවතුන් ඉදිරිපත් වූයේ නැත.

එසේ ඉදිරිපත් නොවූයේ ඇයි? සිංහල ජාතිකවාදීන් අදටත් අමන ලෙස කල්පනා කරන්නේ එවැන්නක් සිදුනොවූයේ මහින්ද රාජපක්ෂගේ රාජ්‍යතාන්ත්‍රිකභාවය සහ ඔහුගේ මහානුභාවසම්පන්න පෞරුෂය නිසා බවයි.එහෙත් සැබැවින්ම එල්ටීටීඊය විනාශ වීම වැලැක්වීමේ උවමනාවක් අධිරාජ්‍යවාදයට නොවීය.ඔවුහු  එහි විනාශය නිහඩව අනුමත කලහ.අවම වශයෙන් තම රටවල පැනැවූ එල්ටීටීඊ තහනම ඉවත් කිරීමට හෝ පියවර නොගත්හ.

එල්ටීටීය විනාශ වූ පසු දැන් ගෝලීය ප්‍රාග්ධනය දිවයින තුල බාධා රහිතව ගලායමින් පවතී.දෙමල ප්‍රභූ පංතිය සමග යම් බලය බෙදාගැනීමක් සිදුකරන ලෙසට ගෝලීය බලවතුන්ගේ පාර්ශවයෙන් සිංහල ධනපති ආන්ඩුවට තෙරපීමක් ඇත.එවැන්නක් සිදුනොකලහොත් පවතින ජාතික පීඩනය පුපුරා ගොස් නැවත රටේ කාර්මික සාමය බිද වැටිය හැකි බවට ගනන් බැලීමක් ඔවුන්ට පවතී.මානව හිමිකම් හා බලය බෙදීම යනාදිය පිලිබද තෙරපුම ආන්ඩුවට එනුයේ එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙසය.දෙමල ප්‍රභූ පංතිය සමග සම්මුතියකට යන ලෙස ගෝලීය බලවතුන් බල කරන්නේ රට බෙදීමේ ඊනියා උවමනාවක් මත නොව රට තුල ගෝලීය ප්‍රාග්ධනයේ ගලායාම කල්පවතින ලෙස තහවුරු කල හැකි එකම මාර්ගය එවැනි ප්‍රතිසංස්කරනයක් බවට ඔවුන් තක්සේරු කර ඇති බැවිනි.ප්‍රාග්ධනයේ චලිතය ගැන අවබෝධය රහිත ජාතිකවාදී අප්‍රබුද්ධයින් සිංහල සංස්කෘතියට රටේ ඇති තැන අහිමි කරන "බටහිරයන්ගේ කුමන්ත්‍රනයක්" ලෙස වටහා ගන්නේ ගෝලීය ධනවාදයේ මෙකී හැසිරීමයි.

Sunday, December 9, 2012

සමාජ ඇපාතයිඩය

ප්‍රාසාද සහ මුඩුක්කු - බ්‍රසීල නගරයක දර්ශනයක් 
කුනු අප්‍රිකානු සුදු පාලකයන් විසින් වර්නභේදවාදී පදනම මත සමාජය පාලනය කල යුගය ඇපාතයිඩ් යුගය ලෙස හැදින්වින.අෆ්‍රිකන්ස් භාෂාව තුල ඇපාතයිඩ් යන්නෙහි අර්ථය වෙන්කිරීම යන්නයි.වර්නභේදවාදී යුගයේ දකුනු අප්‍රිකානු සමාජය ගැඹුරු බෙදීමකට ලක්කොට තිබුනු අතර සියලු ‍"හොද" දේ සුදු ජාතිකයන්ගේ වරප්‍රසාදයක් විය.ස්වභාවික සම්පතින් අනූන එරට ආර්ථිකමය අතින් සමෘද්ධිමත් ආර්ථිකයකට හිමිකම් කීවේය.එම සමෘද්ධියේ සැබෑ ප්‍රතිලාභ භුක්ති වින්දේ සුදු ජාතිකයින්ය.සුදු ජාතිකයින්ගේ දරුවෝ හොදම පාසල්වලට ගියහ.ඔවුහු නගරවල සුන්දර පෙදෙස්වල දිවිගෙවූහ.හොදම සමාජශාලා/රංගශාලා ඔවුන් වෙනුවෙන් පැවතුනි.

අනෙත් අතට ජනගහනයේ බහුතරය වන කලු ජාතිකයෝ දරිද්‍ර අපිරිසිදු විශාල වශයෙන් දුගද හමන ජනාවාස වල ජීවත් වූහ.ඔවුන්ගේ දරුවන් ගියේ පහසුකමින් අඩු දුගී පාසල්/සරසවි වලටය.අපරාධ හා විවිධ අපචාර ඔවුන් අතර බහුලව විය.නගරවල ඇතැම් කලාප "සුද්දන්ට පමනයි " ලෙස නම් කොට කලු ජාතිකයන් ඊට ඇතුලු වීම වලක්වාලීම දක්වා ඇපාතයිඩ් යුගයේ ප්‍රතිපත්තිය දීර්ඝ වූයේය.

ඇපාතයිඩය වාර්ගික භේදයේ ඉතාම අමානුශික ආකාරයක් ලෙස වර්තමානයේ හෙලා දකිනු ලැබෙන අතර ලිබරල්වාදීන් ද එම විරෝධය බෙදා හදා ගනිති.එහෙත් ධනවාදය ලෝක ක්‍රමයක් ලෙස ව්‍යවහාරයට පැමිනි තැන් සිට වෙනත් ආකාරයක ඇපාතයිඩයක් ලෝකය තුල හා ඒ ඒ  සමාජ තුල නිර්මානය වී ඇත. මෙය සමාජ ඇපාතයිඩය ( Social apartheid) නම් වේ.වාර්ගික ඇපාතයිඩය තුල බහුතර කල්ලන් හා සුලුතර සුද්දන් අතර බෙදීම නිර්මානය කොට තිබුනේ වාර්ගිකත්වය මතය.එහෙත් ධනවාදයේ සීඝ්‍ර ව්‍යාප්තිය විසින් ඇති අය හා නැති අය අතර ගැඹුරු බෙදීමක් නිර්මානය කොට ඇති අතර සමාජ ආර්ථික ධූරාවලියේ යමෙක් ස්ථානගත වන ආකාරය මත මෙම බෙදීම පදනම් වී තිබේ.

බ්‍රසීලය වැනි රටවල නගරයන්හි මෙම භේදය ඉතාම කාලකන්නි ආකාරයකින් ප්‍රකාශයට පත්ව තිබේ.නගරයේ  දුගීන් ජීවත් වන ප්‍රදේශ හා ධනවතුන් ජීවත් වන ප්‍රදේශ අතර කම්බි වැටවල් ගසා වෙන් කරන තත්වය දක්වා සාඕ පාවුලෝ බදු නගරවල ධනවත්-දුගී බෙදීම පවතී.කම්බි වැටවල් බදු භෞතික දෘශ්‍යමාන බෙදුම් රේඛා නොපැවතියත් යථාර්ථය තුල ධනවාදී සමාජවල පවතින්නේ සමාජමය ඇපාතයිඩමය තත්වයකි.

එවැනි සමාජ ඉතාම සමෘද්ධිමත්ය.ආර්ථික වර්ධන වේගය දැවැන්තය.හොද පාසල් හොද රෝහල් විනෝද විම සදහා හොද තැන් යනාදිය අපමනය.එහෙත් මේවා සදහා ප්‍රවේශය පුද්ගලයාගේ ක්‍රය ශක්තිය හා ඔහුගේ සමාජ පංතිය අනුව තීන්දු වනු ඇත. ආර්ථිකමය වශයෙන් සවිමත් වරප්‍රසාද ලත් පංතීන්වල ජනයා (මොවුන් ජනගහනයෙන් අති සුලුතරයකි ) ඉහත සියලු පහසුකම් භුක්ති විදීමෙහිලා පොහොසත්ය.අවවරප්‍රසාදිත‍යන් සදහා මෙකී පහසුකම් වෙත ප්‍රවේශය අහිමිය. ධනවාදයේ සුබසාධන යුගය අවසන් වී නව ලිබරල් යුගය මතුපිටට පැමිනීමත් සමග අවවරප්‍රසාදිතයන් හා වරප්‍රසාදිතයන් අතර මෙම පැල්ම තව තවත් උග්‍ර වෙමින් පවතී.

අගනගරය ආශ්‍රිතව පසුගිය කාලය තුල හටගත් වෙනස්කම් විසින් පෙන්නුම කරන්නේ කවරක්ද?කොලඹ නගරයේ දැන් දැන් නව ඉදිකිරීම් ලෙස තට්ටු පනහ හැට සහිත සුපිරි වෙලද සංකීර්න/හෝටල් ආදිය පහල වෙමින් තිබේ.ඊට සමාන්තරව පැල්පත්වාසීන් අනවසර පදිංචිකරුවන් ලෙස ලේබල් කොට නගරයෙන් බැහැරට එලවා දැමෙමින් පවතී.නගරයේ සමෘද්ධිමත් සුන්දර කලාපය දුගීන් හා පැල්පත්වාසීන් ගෙන් තොර වරප්‍රසාද ලත් පංතිවලට අයත් ජනයා සැරිසරන ඔවුන්ට වෙන් වූ කලාපයක් බවට මේ අනුව පත්කෙරෙන අතර දුගීන් ජීවත් විය යුත්තේ එම සමෘද්ධිමත් කලාපයන්ගෙන් බැහැරවය.ධනවතුන්ගේ දරුවන්ට ජාත්‍යන්තර පාසල් හා ලන්ඩන් විභාග පවතී.සාමාන්‍ය පංතික දරුවා පහසුකම් අඩු රජයේ පාසල් වල උගෙන ප්‍රමිතියෙන් බාල විභාගවලට මුහුන දිය යුතුය.වරප්‍රසාදිතයන්ට ඇපලෝ බදු සුඛෝපභෝගී රෝහල් හා ඒවායින් සැපයෙන ඉස්තරම් සෞඛ්‍ය සේවා පවතී.අවවරප්‍රසාදිතයින් රෝහල් ඇදන් හිග පහසුකම් ඌන සේවකයින්ගේ රැවුම් ගෙරවුම් සහිත රජයේ රෝහල් වල සරන යා යුතුය.බ්‍රසීලයේ මෙන් භෞතික වැටවල් නොපැවතිය ද සමාජ ස්ථර අතර බෙදීම බරපතල ලෙස උග්‍රවෙමින් තිබෙන අතර ඔවුන්ගේ ලෝකවල් වෙන් කරමින් දැවැන්ත ප්‍රාකාරයක් පැන නැගී ඇත.

වාර්ගික ඇපාතයිඩය පිලිකුල් කරන ලිබරල්වාදීන් ධනවාදය විසින් නිර්මිත මෙම සමාජමය ඇපාතයිඩය පිලිබද නිහඩය.ඒ පිලිබද කතිකාවත මග හැර යා නොහෙන ලෙස මතුපිටට ගැනීම අද දවසේ සමාජ ව්‍යාපාරයන්ගේ කර්තව්‍යය වන්නේය.


Friday, December 7, 2012

ෆ්‍රෙන්ච් ෆ්‍රයිස් තුලින් විමුක්තිය ලැබීම

අහිතකර සේවා කොන්දේසි වලට එරෙහිව දකුනු එංගලන්තයේ මැක්ඩොනල්ඩ්ස් අවන්හලක්
ඉදිරිපස සිදුකෙරෙන විරෝධතා දැක්වීමක් 

මැක් ඩොනල්ඩ්ස් ආයතනය "මැක් සේවර්ස්" නමින් අලුත් ආහාර පැකේජයක් හදුන්වා දී ඇති බව දැනුම් දෙන දැන්වීම් දැන් කොලඹ නගරය පුරා දක්නට ලැබේ.මෙම නව පැකේජය අනුව රුපියල් සියයක පමන මුදලකට ආහාර වට්ටෝරුවක් මිලදී ගත හැක.කලෙකට ඉහත KFC ආයතනයත් මෙවැනිම ක්‍රියාමාර්ගයකට යොමු වූ අතර සාමාන්‍ය පාරිභෝගිකයෙක්ට දැරිය හැකි මිලකට ප්‍රමානයත් ගුනයත් අඩු කරනු ලැබූ ආහාර පැකේජ හදුන්වා දීම හරහා තමා වෙත ඇද ගන්නා පාරිභෝගිකයන් පිරිස ඔවුහු වැඩි කර ගත්හ.

මැක්ඩොනල්ඩ්ස් පන්නයේ අවන්හල් ඒවා මෙරටට හදුන්වා දුන් මුල් කාලයේදී යම් පාංතික අනන්‍යතාවයක් හගවන ආයතන ලෙසය සලකන ලද්දේ.එනම් ඒවායේ ආහාර වල සාපේක්ෂ ඉහල මිල නිසා මෙබදු අවන්හල් ඉහල පංතියේ පරිභෝජනය සදහා පමනක් විවෘත වූ ඒවා ලෙස සලකන ලදී.ඒ නිසා මේවා වෙත යාම පහල පාංතිකයෙකුගේ දෘෂ්ටියෙන් ගත් කල "මාර" අත්දැකීමක් විය.පීසා හට් අවන්හලට සිය පෙම්වතිය සමග ගොස් එහි ඇති අධික මිලැති ආහාර අතරින් සාපේක්ෂව අඩු මිලට මිල දී ගත හැකි ෆ්‍රෙන්ච් ෆ්‍රයිස් අනුභව කිරීමට පුරුදු ව සිටි මිතුරෙක් මෙම ලියුම්කරු දැන සිටියේය.මෙහිදී ඔවුන් පීසා හට් වෙත යන්නේ ආහාර අවශ්‍යතාව මතම නොව එබදු ස්ථානයකට ගිය විටදී භුක්ති විදිය හැකි "මාර" හැගීම විදගැනීමටය.එය තමුන් පොෂ් වැඩක් කලා යැයි සිතීම තුල දැනෙන හැගීමකි.

අඩු මිලැති ආහාර පැකේජ හදුන්වා දීම මගින් මෙබදු අවන්හල් දැන් දැන් සිය පාරිභෝගික තීරුව ප්‍රසාරනය කර ගනිමින් සිටී.KFC බදු අවන්හලක් වෙත වර්තමානයේ ගිය කල්හි එහි ආහාර පෝලිම්වල බොහෝ විට දක්නට ලැබෙන්නේ සාමාන්‍ය පාංතික ගැහැනුන් හා මිනිසුන්ය.සියොලග දාඩිය පෙරාගෙන බස් රියේ,දුම්රියේ දෛනික ගමන් සිදුකරන මෙම ජනයා එබදු 'පොෂ්' අවන්හල් වෙත ‍ගොස් අඩු මිලැති ආහාර පැකේජයක් මිලදී ගෙන භුක්ති විදිති.අවන්හල් සේවකයෝ  සර් හෝ මැඩම් යනුවෙන් ආමන්ත්‍රනය කොට ඔවුන් පිලිගනිති.

මෙබදු ස්ථානයකට ඇතුලු වන සාමාන්‍ය පංතික මිනිසාගේ මානසිකත්වය තුල ඇතිවෙන පරිවර්තනය මෙහිලා සිත්ගන්නා සුලුය.දෛනික ජීවිතය තුල දහසක් පීඩාවන්ගෙන් හෙම්බවත්ව සිටින්නෙක් වෙත නිල ඇදුමක් හැදගත් අවන්හල් සේවකයෙක් පැමින සර් යැයි ගරුසරු සහිතව ඇමතූ කල්හි ඇතිවන මනෝභාවය කවරක්ද?මීට පෙර ධනවත් අය සදහා පමනක් වෙන් වූ අවන්හලක් වෙත තමා දැන් පැමින සිටිනවා පමනක් නොව එහි සිටින සේවකයින් තමාට සර් කියා ද අමතයි.දැන් දෛනික ජීවිතය තුල පීඩිතයාගේ ජීවන කොන්දේසි අබ මල් රේනුවකින් වෙනස් වී නැත.වැටුප් ප්‍රශ්න දරුවන්ගේ ප්‍රශ්න හා ජීවන අරගලය පිලිබද ප්‍රශ්න සියල්ල එසේමය.එහෙත් එක් මොහොතකට ඔහුත් සර් කෙනෙකි.

මේ අනුව තවදුරටත් තමා පෙලන පීඩක යථාර්තය ජයගැනීම සදහා තමා අවට තිබෙන සමාජ ‍කොන්දේසි සමග පොර බැදීම අවශ්‍ය නොවේ.අවශ්‍ය වන්නේ හුදෙක් මැක්ඩොනල්ඩ්ස් බදු අවන්හලකට ගොස් අඩු මිලට තිබෙන ආහාර පැකේජයක් භුක්ති විදිමින් හෝරාවක් දෙකක් ගත කිරීම පමනි.පරිභෝජනය විසින් විමුක්තිය පිලිබද ව්‍යාජ හැගීමක් පීඩිතයා තුල ජනිත කරන අතර පීඩිතයා ඒ හරහා වඩ වඩා පරිභෝජනය වෙතම යොමුවීම පෙරලා සේවය කරන්නේ ඒ ඒ ව්‍යවසායන්ගේම ප්‍රාග්ධනය ඉහල නැංවීම වෙනුවෙනි.

මෙහි ඇති විරුද්ධාභාසය වූ කලී බාහිර සමාජයේ පීඩිතයාට විමුක්තිය පිලිබද මනෝභාවය සපයන මෙබදු ව්‍යවසාය වල අභ්‍යන්තර සේවකයින් ගොදුරු වන පීඩාකාරී මනෝභාවයයි.KFC වැනි ආයතන දැන් වැඩි වැඩියෙන් බදවා ගන්නේ අර්ධකාලීන සේවකයින්ය.බොහෝවිට සරසවි සිසුන් වැනි ආර්ථික අපහසුතා සහිත පිරිස් මේවායේ සේවයට යොමුවෙති.අතිශය වෙහෙසකාරී වැඩ දිනයක් මෙම සේවකයින් මත පැටවෙන අතර ඊට ඔවුන් ලබනුයේ සොච්චම් ගෙවීමකි.අවන්හලට එන (පාරිභෝගික) පීඩිතයාට සර් යැයි අමතන්නේ සිය දෛනික ජීවිතයේ පීඩාවෙන් මිදෙනු වස් සුලු වේතනයකට මෙබදු ආයතන වෙත සේවයට බැදෙන, එම ආයතනය තුලමත් නැවත වටයකින් සූරාකෑමට ගොදුරු වන පීඩිතයෙකි.

එම අභ්‍යන්තර කම්කරුවාගේ විමුක්තිය සදහා ධනවාදය යෝජනා කරන විසදුම කුමක්ද?වෙහෙසකාරී වැඩ දිනය අවසානයේ නිවෙස බලායන අතරතුර ඔහුට ඇවැසි නම් ඒ වාගේම තවත් අවන්හලකට ගොඩවැදිය හැක.එවිට වෙනත් පීඩිතයෙක් පැමින ඔහුට සර් යැයි අමතනු ඇත.