Friday, June 15, 2012

විජේදාසගේ කරුනාව සහ මේධානන්දගේ කන්‍යාභාවය

දේශපාලකයන් භික්ෂූන්ගේ වෘෂන කෝෂ මිරිකීම නිසා
භික්ෂූන්ට පාර්ලිමේන්තුව නුසුදුසුය 
ප්‍රසිද්ධ රූපවාහිනී මාධ්‍යයන්ට වමාරා කෑම සදහා මේ දිනවල ලැබී තිබෙන අලුත්ම ආහාරය වූ කලී පූජ්‍ය පක්ෂයට පාර්ලිමේන්තුව තහනම් කිරීම සදහා ගෙන ඒමට නියමිත පනතයි.භික්ෂූන් වහන්සේලා පාර්ලිමේන්තුව නියෝජනය කිරීම උචිත ද නැද්ද යන්න එක්වරම විශාල ජාතික ප්‍රශ්නයක තත්වයට උසස් කරනු ලැබ තිබේ.මාධ්‍ය ආයතන ජනතාවගෙන් මේ පිලිබද අදහස් විමසති.එලෙස අදහස් පල කරන ජනයාගෙන් බහුතරය භික්ෂූන් පාර්ලිමේන්තුවේ සිටීම පිලිබද අප්‍රසාදය පල කරති.

දැනට හටගෙන තිබෙන විවාදයේ ස්වභාවය මෙසේය.භික්ෂූන් පාර්ලිමේන්තුවේ සිටීමට විරෝධය දක්වන අය එමගින් භික්ෂුවගේ ගෞරවය හෑල්ලු වන බව ප්‍රකාශ කරති.දිනපතා ඉංග්‍රීසි පුවත්පතකට සම්මුඛ සාකච්ඡාවක් දෙමින් මෙම පනත ගෙන එන්නට පුරෝගාමි වූ විජේදාස රාජපක්ෂ මන්ත්‍රීවරයා පවසා තිබුනේ එක්තරා අවස්ථාවක භික්ෂුවකගේ වෘෂන කෝෂ මිරිකීම දක්වා පාර්ලිමේන්තුව තුල ඇති වූ ගැටුම් දුරදිග ගිය බවයි.පනතට එරෙහි හෙල උරුමවාදීහු භික්ෂූන් පාර්ලිමේන්තුවේ සිට කල "මෙහෙය" සිහිපත් කරති.කොටි පරද්දන්න උදවු කල හැටි,මතට තිත සදහා මුල පිරූ හැටි ආදී වශයෙනි.අතුරලියේ රතන හිමිට අනුව මෙය භික්ෂූන්ගේ  ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී අයිතිවාසිකම් උදුරා ගැනීමකි.සුලුතර ප්‍රජාවන්ගේ හා ස්ත්‍රීන්ගේ අයිතිවාසිකම් "බටහිර" සංකල්ප වී පාර්ලිමේන්තු යාමට භික්ෂූන්ට තිබෙන අයිතිය පෙරදිග එකක් වනුයේ චතුස්කෝටිකයේ කවර ‍කෝටියකට අනුවද යන්නට දාර්ශනික පිලිතුරක් අමාත්‍ය චම්පික රනවක අපට සපයනු ඇද්ද?

ප්‍රශ්නය පාර්ලිමේන්තු යාමෙන් භික්ෂූන්ගේ පූජනීයත්වය හෑල්ලු වීම නම් අපට එම ප්‍රශ්නය තරමක් විවෘත තලයකට රැගෙන යා හැක.පූජනීයත්වය යනු කුමක්ද?භික්ෂුව පූජනීය වනුයේ කවර අර්ථයකින්ද?

ප්‍රධාන සමාජ ජීවිතයෙන් බැහැරව "සත්‍යය සෙවීම" සදහා සිය ජීවිතය තවුස් වත් පිරීම උදෙසා කැපකිරීම  පැරනි ඉන්දියාවේ පැවැති පරිචයකි.අතිශය පරමාර්ථ සහිත ජීවිතයක් ගතකරන මෙබදු ශ්‍රමන පිරිස් පොදු සමාජයේ ගෞරවය දිනාගත්හ.බෞද්ධ භික්ෂූන් යනු එලෙස පරිනාමය වූ ශ්‍රමන සංස්ථාවකි. .

පිදිය යුත්තන් පිදිය යුත්තේමය 
මුල් බුදු දහමේ උක්ත පරමාර්ථය සහ වර්තමාන ලාංකීය සංඝ සංස්ථාවේ ස්වභාවය අතර තිබෙන සම්බන්ධතාවය කෙසේ වුවද අතිශය දුරස්ථය.මෙරට මුල සිටම භික්ෂූන් අතර වනවාසී හා ග්‍රාමවාසී ලෙස විභේදනයක් පැවැති අතර මුල් බුදු දහමේ පරමාර්ථය සමග සමිපත්වයක් දැක්වී යැයි කිව හැක්කේ වනවාසී සම්ප්‍රදායයි.ලෞකික සමාජයේ තවත් එක් ආයතනයක් ලෙස තහවුරු වූ අනෙත් සම්ප්‍රදාය නොවැලැක්විය හැකි ලෙසම සමාජයේ සිදුවන වෙනස්කම් වලට අනුව හැඩගැසෙමින් සමාජයට අනුකූලව පරිනාමය වී තිබේ.මුල් බුදු සමය තුල කුලභේදයට පැවැති වි‍රෝධයත් මෙරට ස්ථාපිත භික්ෂු සංස්ථාව තුල කුලභේදයට පවතින අනුබලයත් සැලකූ විට බෞද්ධ සංස්ථාව "සමාජයට අනුව" හැඩගැසී තිබෙන ආකාරය මනාව හදුනාගත හැක.

මේ නිසා වර්තමාන භික්ෂු සංස්ථාව අතීත ඉන්දියාවේ මෙන් සමාජයෙන් බැහැරට ගොස් විමුක්තිය සොයන්නවුන්ගේ නිදහස් එකතුවකට වඩා සමාජය සමග බද්ධ වී තිබෙන ලෞකික සමාජයේම තවත් අංගයක් ලෙස සැලකීම වඩා නිවැරදිය.නිවන් දැකීමත් මහනකමත් අතර අති බහුතරයක් භික්ෂූන්ට ඇත්තේ අල්ප සම්බන්ධයක් බව අතිශයෝක්තියක් නොවේ.ලමා මහනකිරීම් රට තුල බහුලව සිදුවන අතර එලෙස මහන කෙරෙන කුඩා දරුවෙකු බොහෝවිට භික්ෂුවක ලෙස උස්මහත් වනුයේ එසේ ජීවත් වන්නට ඔහුට නියම වූ නිසාය.බීබීසී සිංහල සේවය වාර්තා කරන පරිදි පසුගිය දශකය තුල භික්ෂූන් 110 නමකට එරෙහිව ලමා අපචාර චෝදනා ගොනු වී තිබේ.බොහෝ නාගරික පන්සල් මහා පරිමාන වානිජ මධ්‍යස්ථාන බවට පත්ව ඇත.පිටිදූවේ සිරිධම්ම හිමි වැනි අය බන කීම උදෙසා විවිධ වටිනාකම් සහිත මුදල් පැකේජ සම්පාදනය කර තිබේ.ටියුශන් දීම,ශාස්ත්‍ර කීම,බිස්නස් කිරීම  සදහා භික්ෂූන් විශාල වශයෙන් පෙලඹි ඇති අතර ශ්‍රද්ධාවන්තයන්ට මේවා හෘදයාබාධ ඇතිකරීමට තරම් බරපතල සිදුවීම් වුවද මෙහි ඇති අමුත්තක් නැත.සංඝ සංස්ථාව පෙර කි පරිදිම සමාජයේ තවත් එක් ආයතනයක් වන හෙයින් සමාජය වෙලදපොලකරනය වනවිට,කුනුවන විට හා එකතැන පල්වනවිට සංඝ සංස්ථාවත් වෙලදපොලකරනය වීම,පල්වීම හා කුනු වීම පුදුම විය යුත්තක් නොවේ.

ජාතිවාදී හා ආගම්වාදී වහසි බස් දොඩන මන්ත්‍රී භික්ෂූන් වනාහි කුනු වී ගිය පොදු සමාජයේම පැතිකඩකි. වෙනෙකක් තබා පාර්ලිමේන්තුවද මිනීමරුවන්ගේ,මත්කුඩු වෙලෙන්දන්ගේ හා අවස්ථාවාදීන්ගේ පල් වලකි.එම ගොහොරුවේ ලගින අරටුව දක්වා කුනු වූ දේශපාලකයින් දැන් දේශපාලනය කරන භික්ෂූන්ගේ පූජනීයභාවය ගැන හදිසියේ කලබලයට පත්ව සිටිති.සමාජය නැමැති ගොහොරුවෙන් පැනනගින නෙලුමක් මෙන් පූජනීය සංඝ සංස්ථාවක් මෙම දේශපාලකයන්ගේ යෝජනා මගින් බිහිවනු ඇතැයි සිතා පොදුජනයාද මඩවල කලත්තන මන්ත්‍රීවරුන් හා මාධ්‍ය ආයතන වෙනුවෙන් විසිල් ගසමින් සිටිති.පාර්ලිමේන්තු යාම මගින් භික්ෂුවගේ "පූජනීයභාවය " කෙලෙසේ යැයි කියන්නවුන්ට දීමට ඇත්තේ එක පිලිතුරකි.අමුතුවෙන් කෙලෙසන්නට තරම් පූජනීය කිසිවක් මෙම සමාජ ක්‍රමය විසින් තවදුරටත් ඉතුරු කර නැත.