Monday, February 9, 2009

අශෝක හදගමගේ ගීතයක් ගැන


එක දවසක් හැන්දෑවක කනාමැදිරි එලි පානක
මම සෙව්වා තරු කැටයක් නිල් පාටින් පායා දිලෙන

සිහිනයක ගිලී මා සිටියා
කවුරුදෝ විත් දොර බිදිනා විට
සුලං පොදක්වත් ඇරුනු දොර පියනින්
ආවානම් - සිහිනයක සුව අරන්
නන්නාදුනනා දෑසක්
නිවී නිවී දිලිසුනා මොහොතක්
සුහද ආරාධනාවක් අරන් ඈ ඇවිත් දොරකඩට
සුලං පොදකටවත් ඉඩක් නෑ නොවෙද
අවකාශයම වසාගෙන ඈ සිටිනා විට මා අසල

මා අසල ලැගුම් ගනු පෙරොතුව
මා තුලට මොහොතකට එබුනා නම්
පැහැදිලිව දකින්නට තිබුනා
මා තුලම මා නොවන පිටස්තරයෙකු හිදිනා බව
ඔබේ පෙම මා වෙතද
මා නොවන ඒ අමුත්තා වෙතද?

රචනය - අශෝක හදගම සංගීතය-නවරත්න ගමගේ හඩ-අතුල අධිකාරි

ආදරය පිලිබද එදා මෙදා තුර ගෙතී ඇති උදාන වාක්‍ය කෙතරම්ද?
වරෙක එය සද එලිය මෙන් සෞම්‍ය බවටද තව වරෙක මනරම් කවිකම් මවනා උල්පතක් ලෙසටද හැදින්වින.ප්රේමය පිලිබද කතා නොකල කලාකරුවෙක් ලොව කවදාවත්ම පහල වී තිබේද?සියවස් ගනන් යුගෙන් යුග කවි සිත් සසල කොට අවදි කරන ලද්දක්ය ආදරය.
අශෝක හදගම විසින් සිය සින්තටික් සිහිනය ටෙලි නාට්‍යය වෙනුවෙන් රචනා කරන ලද ඉහත ගීතය එතරම් ප්රසිද්ධ එකක් නොවිය හැකි වුවත් සිංහල ගීතය නමැති ක්ෂේත්රයට නැවුම් අත්දැකීමක් එක් කල ගීතයක් ලෙස මෙය හදුනාගැනීම සදොස් නොවේ.සංගීතමය අංශයෙන් ගිටාරය පමනක් යොදා ගැනීමම එක්තරා ආකාරයක රැඩිකල් වෙනසක් යැයි තර්ක කල හැකි අතර ඊටත් වඩා ගීතයේ සුවි‍ශේෂිත්වය මතු වනුයේ ඉන් මතු කෙරෙන අර්ථය වෙතිනි.
යම් පුද්ගලයෙක් විරුද්ධ ලිංගිකයෙකුට ආකර්ෂනය වනුයේ මන්ද?එහි පදනම ජීව විද්‍යාත්මකය.වර්ගයා බෝ කිරීම පිලිබද ප්රාථමික සහජාසය විසින් ඕනෑම අයෙකු විරුද්ද ලිංගිකයෙකු වෙත ආසක්ත කරනු ලබයි.ආදරයේ පදනම ශාරීරික එකක් යනුවෙන් පැවසෙන්නේ ඒ නිසාය.
නමුත් ආදරය එසේ වූ පමනින් හුදෙක් ශාරීරික එකක් වනුයේ නැත.එම භෞතික පදනම ඉක්මවන ආධ්‍යාත්මික බැදීමක්ද ප්රේමය විසින් ජනිත කරවනු ලබයි.මෙම ආධ්‍යාත්මික ලෝකයයි සාමාන්‍ය වහර තුලදී "ආදරය"ලෙස හදුනා ගැනෙන්නේ.ඉතා සුන්දර,සද එලිය සේ සෞම්‍ය ආදී වශයෙන් වර්නනා කෙරෙන්නේ ද මෙකී ආධ්‍යාත්මික කලාපයයි.
ප්රේම සබදතාවකදී ඊට සම්බන්ධ වන දෙපාර්ශවය පරිකල්පනීය ලෝකයකට ඇතුල් වෙති.බොහෝ විට එහිදී යථාර්තය ලෙස හදුනා ගැනෙන්නේ ඔවුන් විසින් මවා ගනු ලබන පරිකල්පිතයයි.පිරිමියා සිය පෙම්වතිය අසවල් අසවල් ලක්ෂන සහිත අපූර්ව වස්තුවක් ලෙස පරිකල්පනය කරගන්නා අතර ගැහැනියද සිය පෙම්වතිය විශිෂ්ට පෞරුෂයක් ඇත්තෙක් ලෙස පින්තාරු කර ගනී.
මෙහිදී ඇත්තටම ඇල්ම කෙරෙන්නේ සිය සහකරු (අපූර්ව වස්තුව)පිලිබද මනස තුල මැවුනු ෆැන්ටසික ප්රතිරූපයටයි.
ඉහත ගීතයේ පලමු අර්ධය තුල ආදරයේ සෞන්දර්යය පිලිබද සාමාන්‍ය කියැවීමක් ප්රකාශ වේ.පෙම්වතිය සිය පෙම්වතා උදෙසා පෙරමං බලයි.සිහිනයෙන් සුහද ආරාධනාවක් ගෙන සිය පෙම්වතිය එනු ඔහු සිත තුල මැවේ.ඇය පැමිනි විට ලෝකයම පරිපූර්න එකක් යැයි ඔහුට හැගේ.එය කෙතරම්ද යත් ඇය ලග සිටින විට අවකාශයම ආවරනය වූවා වැන්න.සුලං පොදකටවත් ඉඩක් නැති වූවා වැන්න.
මේ ප්රකාශ කෙරෙන්නේ ඇත්තටම පෙම්වතා තුල සිය සහකාරිය පිලිබද මැවී ඇති උත්කර්ෂවත් ප්රතිරුව පිලිබද වන අමන්දානන්දයයි.
මෙය සාමාන්‍ය ජීවිතයේ උදාහරන කිහිපයක් තුලින් පැහැදිලි කර ගැනීමට උත්සාහ කරමු.
සිය සහකරුවා/කාරිය පිලිබද පෙම්වතුන්/වතියන් කරන විවිද උත්කර්ෂවත් ප්කාශයන් සිහියට නගා ගන්න.
එයා නම් හරි හොදයි.මා ගැන හොදට හොයල බලනවා.බස් එකට නගිද්දි අතෙන් අල්ලලා නග්ගනවා.නෙත් එෆ් එම් එකේ පිරිත් අහනවා මටත් අහන්න කියනවා.වෙන කෙල්ලො දිහා බලන්නෙ නැහැ.බොන්නෙ නැහැ බිව්වත් කලාතුරකින් පාටියකදි විතරයි.
පිරිමියෙක් නම් සිය පෙම්වතිය ගැන-එයා මම කියන දේ හොදට අහනවා.අදින්නෙ පලදින්නේ මම කියන විදිහට.මට කියන්නැතිව මොනවත් කරන් නෑ,කොහේවත් යන්නේ නැහැ.හරි අහිංසකයි.
මේ ආදී වශයෙන් "හොද" කරුනු ගනනාවක් ඔස්සේ ගොඩනැගුනු පරිකල්පිතයකටයි මේ සියල්ලන් ඇල්ම කරන්නේ.
නමුත් අවාසනාවකට වගේ ලෝකයේ ඇත්ත වශයෙන්ම භෞතිකව ජීවත් වෙන්නෙ හොද කරුනු රාශියකින් සමන්විත පරිකල්පිතයන් නොව ලේ මස් නහර වලින් සැදි ගැහැනුන් හා පිරිමින්ය.ප්රේමයේ උභතෝකෝටිකය උපදින්නේ මෙතැනදීය.සිය සහකරු/කාරිය අපූර්ව වස්තුවක් ලෙස ගොඩනැගී ඇති ප්රතිරුව සමග සහකරු/කාරියගේ ඇත්ත ජීවිතය මුනගැසෙන අවස්ථා අභිමුඛ වන්නට පටන් ගත් තැන ප්රේමයේ රන් දෙවොලද කඩා වැටෙන්නට පටන් ගනී.
නෙත් එෆ් එම් හි පිරිත් අහන්නට යැයි පවසන පෙම්වතා අසභ්‍ය චිත්රපට බලන්නට ප්රිය කරන්නෙක්/වෙනත් ගැහැනුන්ගේ කකුල් බලන්නට ඇබ්බැහි වූවෙක් යැයි පෙම්වතියට අනාවරනය වුවා යැයි සිතන්න.
දැන් සිදු වන්නේ කුමක්ද?ඔහුගේ ඉහත ලැදියාවන් ඔහු තුල ඇත්තටම පැවතුනා වුවද පෙම්වතියගේ ෆැන්ටසිය තුල එම සැබෑ කරුනු අන්තර්ගත වී නොතිබුනි.පරිකල්පිතයට යථාර්තය මුන ගැසුන විට - ඇත්තටම සිටින පෙම්වතා සමග සිහිනමය පෙම්වතා අභිමුඛ වූ විට - එය සියල්ල කෙලවී යාමේ ආරම්භයයි.
තම පෙම්වතිය වෙනත් අයෙකු සමග ලැදියාවෙන් කතා කරනු/ආශ්රය කරනු/ඉන් සතුටු වනු,තමන්ට නොකියා ඉන් යම් වින්දනයක් ලබනු පෙම්වතා දකී යැයි සිතන්න.ඉක්බිති තම සහකාරිය පිලිබද මවන ලද ලෝකය බිද වැටීම පටන් ගනී.පරිකල්පිත අති පාරිශුද්ධ වස්තුව අසූචි පිඩක් බවට පත්වීම ආරම්භ වේ.
මෙය සිදු වන්නේ ප්රේම සබදතාවකදී අප ඇත්ත අනෙකාව නොව ‍අනෙකා යැයි අප විසින්ම මවාගෙන සිටින වෙනෙකෙකුට ආදරය කරන නිසාය.ඉතින් යම් මොහොතක ඇත්ත අනෙකාව මුන ගැසුන විට ඝන වූ සියල්ල වාෂ්ප බවට පත්වීම ඇරඹේ.මෙම ඇත්ත අනෙකා මුන ගැසීම අනිවාර්යයකි.මන්ද සැමදාම සිහිනමය පරිකල්පනයක් තුල ජීවත් වීම‍ට යථාර්ථය විසින් ඉඩ නොදෙන නිසාය.විවාහයෙන් පසු බොහෝ විට එකිනෙකාට එකිනෙකාව නොදිරවීමේ හේතු ප්රත්‍යය ගැන ඔබ සිතා තිබේද?
යලිත් ගීතය සමග සම්බන්ද වෙමු.තමා අසල රැදීමට පෙර තමා තුලට එබී බලන ලෙස පෙම්වතා පෙම්වති‍යගෙන් ඉල්ලයි.තමා තුල වෙනත් පිටස්තරයෙක් - මෙතෙක් කල් පෙම්වතිය නොදැන සිටි අමුත්තෙක් ඉන්නා වග ඔහු කියයි.
මේ අමුත්තා කවුද?
එම අමුත්තා යනු අනෙකෙක් නොව ආධිපත්‍යයට ලොල් කරන පිරිමියායි.මත්පැන් බොන අසභ්‍ය චිත්රපට ප්රිය කරන වෙනත් නහුතයක් දුර්ගුනයන්ගෙන් හෙබි ස්වාර්ථකාමී පුරුෂයායි.ඕනෑම පිරිමියෙක් තුල මෙන්ම ගැහැනියක තුලද එවන් අමුත්තෙක් ,පිට සමාජය හෝ සහකරු නාදුනන,පිටස්තරයෙක් ජීවත් වේ.යථාර්තය එයයි.නමුත් ප්රේමයේදී නොවැලැක්විය හැකි ලෙසම එම යථාර්තය අමතක කොට දැමේ.එය නොතකා හැරීමෙන් තොරව ප්රේම සබදතාවයක් ගොඩ නැගෙන්නේද නැත.පරිපූර්න අපූර්ව වස්තුවකට මිස අදුරු ගද ගසන කෙනෙකු කෙරෙහි ප්රේමයක් නොඉපදෙන බැවිනි.නමුත් එසේ යථාර්තය අමතක කර දැමීමම පසුකාලීනව ඛේදවාචකයන්ගේ උල්පත් ලෙසින් කරලියට පිවිසේ.
ඔබ ඇත්තටම ආදරය කරන්නේ තමාටද නැතිනම් තමා තුල සිටින අමුත්තාටදැයි ගීතයේ පෙම්වතා සහකාරියගෙන් විමසයි.තමා තුල සිටින තමාගේම කොටසක් වන ඇත්ත අනෙකා දුටුව හොත් තවදුරටත් පෙම් කිරීම පවත්වාගෙන යන්නේද යන්න ඒ සමග ව්‍යංගයෙන් මතු වෙන ප්රශ්නයයි.
මෙම ගීතය ආදරය පිලිබද සරල කියැවීමකින් ඔබ්බට ගොස් ඒ තුල වන සංකීර්න හා ගූඨ මානයන් පිලිබද විනිවිද යන සුලු අදහසක් මතු කරන්නකි.
ජීවිතය වනු දුකකි යන බෞද්ධ ආස්ථානයට ව්‍යතිරේඛ වශයෙන් යුරෝපයේ භවසත්තාවාදීන් විසින් ඉදිරිපත් කරන ලද අදහසකි ජීවිතය වූ කලී දුකකටත් වඩා විකාරරූපී ප්රපංචයකි යන්න.ඇල්බෙයා කැමූ වැනි චින්තකයන් අවධාරනය කල පරිදි ජීවිතය එක්තරා ආකාරයක අර්ථ ශුන්‍ය ප්රලාපයකි.
පාරිශුද්ධ ප්රේමය යනු සත්‍යයක්ද?ඉතාම පාරිශුද්ධ යැයි අප සිතා සිටින ප්රේමය තුල පවා දෙබිඩි ආත්මාර්ථකාමී හා ව්‍යාජ පාර්ශවයක් නොපවතීද?
අප අව්‍යාජ යැයි මවාගෙන සිටින්නේ මේ අනුව ව්‍යාජ දෙයක් නොවේද?අනෙත් අතට එය ව්‍යාජයක් බව දැන දැනම අපි ඒ තුලම වෙලෙමු.පැටලෙමු.ඉන් තොර පැවැත්මක්ද අප සතුව නොපවතී.
ජීවිතය දුකකටත් වඩා විකාරයක් යැයි පැවසෙන්නේ ඒ නිසාය.

2 comments:

  1. ප්‍රේමය පිලිබඳ x සිට Y දක්වාවු කියවීම් ??

    ReplyDelete
  2. නියම පැහැදිලි කිරීම යාළුවේ. මේ සින්දුව මම කතාව බලමින් ලියාගත්ත ඒ දිනවල සහ මම නිරතුරුවම මිමිණුව. නමුත් ඒ දවස් වල (මම හිතන්‍නේ අවුරුදු 12කට විතර කලින්) මට මේ පි‍ටස්තරයව තේරුණේ නෑ. නමුත් පසු කාලෙක මම මේක හොඳට අධ්‍යයනය කලා. නියම අර්ථ දැක්වීම.

    එතකොට අර මගේ තොල්පෙති වැදී ඔබෙ නළලේ කොණක කේෂ නාලිකාවක් පිපිරුණ කතාව නැද්ද? ;)

    ReplyDelete